Jumaat, September 28, 2012

TEKS DOA MERAIKAN BAKAL TETAMU ALLAH


Pagi tadi, oleh kerana ketiadaan ustaz yang selalu membaca doa di tempat kerja, saya diminta untuk mengendalikan bacaan doa khusus untuk rakan sejawat merangkap salah seorang bos saya yang bakal menunaikan ibadah haji bagi musim ini. Sebelum tu saya puas mencari-cari di internet, tapi satu pun tiada. Jadi, di sini saya kongsikan doa ini untuk panduan kalian di luar sana.

 

 

 بسم اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ , وَالعَاقِبَة لِلْمُتَّقِيْنَ وَالصَّلاَة ُوَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ
وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ


Allahumma Antal ‘Azizul Jalil,
Sesungguhnya pada pertemuan ini, ingin kami rafa’kan setinggi-tinggi kesyukuran dan pujian terhadap Mu, atas kurniaan Mu yang tidak ternilai.

Allahumma Ya Hakim Ya Azim,
Pada saat dan detik ini  kami hulurkan tangan pengharapan  memohon ehsan dan rahmat-Mu agar engkau anegerahkan kesejahteraan, taufiq dan hidayah kepada yang berbahagia ……………. yang bakal menjadi tetamu-Mu tidak lama lagi. Ketahuilah ya Allah, HambaMu yang kami raikan pada pagi ini akan pergi menyambut panggilanMu, untuk menunaikan fardhu haji, sebagai syarat melengkapkan diri sebagai muslim yang sempurna. Engkau  terimalah kehadirannya dan permudahkanlah segala urusannya. Berikanlah kepada beliau kesabaran, ketabahan dan kekuatan mental dan fizikal dalam menunanaikan serta menyempurnakan tuntutan Rukun Islam ke-5 itu.

Allahumma ya Munzilar rahmah wa ya fatihal barakah
Kurniakanlahlah ya Allah ganjaran, syafaat dan keredhaan-Mu kepada beliau, agar dengan rahmat dan kasih sayang-Mu, segala amal ibadah dan kewajipan terhadap-Mu dapat dilaksanakannya dengan sebaik mungkin. Kurniakanlah kesihatan yang baik sepanjang tempohnya di sana, hindarkan segala aral yang melintang dan mudahkanlah segala kesukaran yang dihadapi tatkala berada di bumi Makkah yang penuh barakah.


Allahumma Ya alim wa ya qadhial hajat
Ampunilah segala dosa-dosanya yang lalu, janganlah ia menjadi asbab kepada rosaknya ibadah, cacatnya syarat dan rukun haji yang dijalankan itu. Semoga ibadah haji yang dilakukannya diterima baik oleh-Mu sebagai haji yang mabrur dan bukanlah haji yang mardud.  Semoga kami yang belum sampai seruan untuk menuju-Mu direzekikan juga pada masa hadapan seperti yang Engkau rezekikan kepadanya.

اَللَّهُمَّ اجْعَلْ جَمْعَنَا هَذَا جَمْعًا مَرْحُوْمًا ، وَتَفَرُّقَـَنَا مِنْ بَعْدِهِ تَفَرُّقاً مَعْصُوْمًا ، وَلاَ تَجْعَلِ اللَّهُمَّ فِيْنَا وَلاَ مَعَنَا وَلاَ مَنْ يَتْبَعُنَا شَقِيًّا وَلاَ مَطْرُوْدًا وَلاَ مَحْرُوْمًا .
اللَّهُمَّ اجْعَلْ خَيْرَ أَعْمَارِنَا ءَاخِرُهُ وَخَيْرَ أَعْمَالِنَا خَوَاتِمُهُ وَخَيْرَ أيَّامِنَا يَوْمَ ألْقَاكَ فِيْهِ
اللَّهُمَّ اغْفِرْلَنَا ذُنُوْبَنَا وَلإِخْوَانِنَا الَّذِيْنَ سَبَقُوْنَا بِالإِيْمَانِ وَلاَ تَجْعَلْ فِيْ قـُلُوْبِنَا غِلاًّ لِلَّذِيْنَ ءَامَنُوْا رَبَّنَاإنَّكَ رَءُوْفٌ رَحِيْمٌ

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَة ً وَفِي الأخِرَةِ حَسَنَة ًوَقِنَا عَذَابَ النَّار ِ

وَصَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ ، وَالْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam...saya moron share ya doa ini..tq

Tanpa Nama berkata...

saya mohon izin untuk diprint dan dibacakan kepada sahabat saya. syukran.

Tanpa Nama berkata...

salam, mohon izin utk diprint dan dibaca kpd sahabat saya. Jazakallahu Khairan.

emi nizam berkata...

Sila lah ambil dan print. Semoga bermanfaat.

Syed AtiQ berkata...

Assalamualaikum, Saya mohon izin untuk mendapat doa ini,agar dapat di menafaat kapada yang berhajat,
Semoga yang menyediakan doa ini di limpahi rahmat oleh Allah s.w.t.Amin....

akma aniz yahya berkata...

Assalamualaikum, saya mohon keizinan tuan untuk mencetak doan ini untuk dimanfaatkan kepada yang berhajat. Semuga usaha tuan yang murni ini dibaroqahi Allah SWT beserta sekeluarga, dunia dan akhirat.Aamiin!!!

Abi Syaff berkata...

Mohon copy ye

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SALAM MESRA

Assalamualaikum w.b.t

Terima kasih atas kesudian berkunjung ke blog ini. Sejak akhir-akhir ini statistik menunjukkan adanya kunjungan dari pelawat-pelawat yang mencatatkan kekerapapan lawatan bagi sesetengah entri dalam blog ini. Kebanyakannya entri yang berkaitan dengan s]umber manusia, pengurusan organisasi dan seumpamanya. Siapa pun anda, plagiat merupakan sesuatu yang tidak beradab tanpa meminta izin terlebih dahulu dengan apa jua cara. Apapun, diharapkan agar mana-mana entri di dalam blog ini dapat memberi manfaat kepada anda.