Sabtu, Mac 30, 2013

Dilema Mengelak Berhutang

Sedang berkira-kira ... 
hendak tak hendak saja ... 
persoal keperluannya ... 
walau mampu berbelanja ... 
berhemah perlu utama ... 
bimbang tak terdaya ... 
hutang hantui jiwa ... 
biarlah begini saja ... 
bersyukur apa yang ada ...




Gurindam 9 kerat di atas itu menggambarkan dilema yang menyerabutkan kepala saya. Saya sebenarnya dalam pertimbangan untuk membeli sebuah kereta atau dengan kata lain menukar kereta baharu menggantikan kereta yang saya gunakan sedia ada. Sebenarnya saya bukanlah jenis orang yang mudah terpengaruh dengan persekitaran. Tatkala orang bercerita tentang sesebuah kereta, saya lebih banyak mendengar dari berkata. Di kala ramai yang bertukar kereta, saya tidak akan berganjak dengan prinsip yang ada. Saya telah terdidik untuk lebih berjimat cermat walaupun pernah rakan sekuliah saya semasa degree menuduh saya seorang yang kedekut. Saya menafi sekeras-kerasnya tuduhan itu lantaran situasi kami berbeza. Mereka dibiayai oleh PTPTN yang beribuan ringgit setiap semester, sedangkan saya pula dibiayai sepenuhnya oleh ibu bapa. Perbelanjaan mereka tidak perlu mendapat keizinan atau pengetahuan keluarga mereka sedangkan bajet saya dipantau oleh keluarga saya. Bukan saya tidak mendapatkab pembiayaan seperti mereka, tetapi amaun yang diterima saya adalah kecil lantaran pemberiannya adalah bergantung kepada tahap ekonomi dan pendapatan keluarga pelajar. Jadi, memang haruslah saya lebih berjimat-cermat kala itu dan keadaan itu telah menyebabkan saya masih seorang yang kurang boros sehingga hari ini. Mujur juga sekarang saya telah bebas daripada segala hutang terutamanya hutan PTPTN tu.

Bagaimana pun, tatkala orang lain sudah ada rumah sendiri dengan pinjaman dan pembiayaan bank, saya masih tidak ada keinginan untuk sama seperti mereka. Cuma adalah tempoh hari saya mendaftar untuk PR1MA. Nampak sangat saya cuba mencari peluang untuk meminimakan perbelanjaan yang banyak. Memang rumah tu penting, tapi saya tak tahu kenapa saya rasa tidak ada semangat untuk memilikinya. Ya, satu faktor sebab saya masih duduk dengan keluarga membuatkan saya rasa selesa dan beranggapan saya akan selama-lamanya di sini lantara tempat kerja saya pun di sekitar ini. Tapi saya pasti, dengan anjakan umur yang saya alami beberapa hari lalu, ia makin membuatkan saya terus berfikir mengenainya. Tetapi di mana lokasinya masih menjadi tanda soal buat diri saya lagi-lagi saat ini rumah yang dijual sangat-sangat tinggi harganya. Terasa mati hidup semula pun tak dapat nak bayar melainkan dengan pinjaman.

Ya, dengan pinjaman atau dengan kata lain berhutang dengan institusi perbankan umumnya adalah satu pilihan yang menjadi kebiasaan masyarakat. Bilamana terikat dengan hutang, automatiknya ia berkait rapat dengan faedah atau interest yang juga dilihat sebagai riba. Saya sering berdoa dan berharap agar saya tak terbelenggu dengan perkara-perkara yang berkaitan riba. Mungkin tanpa sedar saya telah terkait dengannya dalam sebarang urusan dan muamalah dalam perbelanjaan saya sehari-harian. Namun, saya akan cuba elakkannya dengan menjauhi hutang. Ya, seperti kata orang, saya tidak lagi terbeban dengan pembiayaan rumah dan kereta, maka slip gaji saya bersiih. Bagi kebanyakan orang itu adalah sesuatu yang baik. Tapi saya ta pasti pula sama ada ia sesuatu yang positif atau negatif. Apapun saya berharap sangat-sangat agar saya mati dalam iman, terus ke syurga tanpa hisab dan bebas dari belenggu hutang yang menyebabkan saya terawang-awangan di dimensi akhirat kelak.

Jadi, bagaimana sekarang ini? Hidup adalah jambatan ke akhirat. Saya juga perlu fikirkan keduniaan dengan kadar yang perlu. Pertimbangan untuk membeli kereta harus dimuktamadkan supaya mudah segala urusan kerjaya saya dunia dan akhirat. Sebenarnya, sejak 5 tahun bekerja, dua buah kereta telah saya gunakan. Tetapi kedua-duanya adalah second hand pemilikan warisan keluarga. Ikutkan hati saya tak kisah hendak terus menggunakan kereta yang ada, tetapi dengan pelbagai masalah yang dialami oleh kereta itu membuatkan saya didesak oleh beberapa ahli keluarga untuk membeli saja yang baru, bukan second hand macam yang sebelumnya. Bagaimana pun, kereta yang sebelum ini tidak di trade in, malah digunakan oleh adik beradik saya juga hingga membuatkan halaman rumah penuh dengan kereta yang tersusun di garaj. 

Baiklah, dalam banyak-banyak kereta yang ada sekarang ni, ada beberapa model yang menjadi pilihan. Tapi setelh diteliti dan dibandinb bezakan hampir semuanya saya cancel:

Vios: Macam dugong, lagi-lagi bila panel meter berada di tengah-tengah. Hampeh.
City: Design tak berapa lawa, tapi nampak smart juga di atas jalanan. Tapi orang kata model ni berat sampaikan pecutan hanya dirasa bawa laju. Ish, kurang selamat.
Caldina: Design cantik giler, memang nak sangat. tapi rupa-rupanya dia dipasarkan secara gelap dan tiada dalam tawaran yang diiklankan oleh Toyota Malaysia melalui websitenya.
Wish: Lawa giler. Tapi mahal sangat sampaikan saya rasa macam membazir kalau pakai. Lagi pun statusnya sebagai recond membuatkan saya rasa memang tidak berbaloi memilikinya. nanti problem sana sini siapa susah? saya juga.

Yang di atas tu semua cancel. Tapi tiba-tiba saya terasa nak pilih Preve pula. Smart n bergaya. Harga pun okay. Tapi, tiba-tiba lagi dapat berita Vios baru tahun 2013 dah keluar, tapi belum sampai di Malaysia. Tengok foto-fotonya, memang lawa sikit daripada versi dugongnya sebelum ini. Terutamanya, panet meter model ni dah beralih ke atas stereg sebelah kanan macam biasa. Namun harganya tak diketahui lagi kerana bila wujudnya di Malaysia pun tak diketahui lagi. Jadi sekarang, saya dalam dilema antara dua model, Preve atau Vios? Saya membuat kelutusan, jika sehingga Mei model Vios yang baharu tu tak ada di pasaran Malaysia, saya akan bertukar ke Preve automatik. Dalam masa yang sama saya harap Wira saya sekarang ni masih boleh berkhidmat dengan saya sebaik-baiknya. Tolonglah ...


Apapun Ya Allah, moga-moga ku sentiasa dalam kalangan hambaMu yang bersyukur dan tidak kufur nikmat. Berkatilah rezekiku dan permudahkanlah segala urusanku.




Khamis, Mac 14, 2013

Dalang Di Sebalik Konfrantasi Di Lahad Datu?


Bagaimana situasi di Lahad Datu pada hari ini? setelah hampir sebulan 'peperangan saudara' berlaku di antara kerajaan Malaysia dan Keluarga Kiram, masih ada jalankah untuk penyatuan berlaku di antara ke dua-duanya? Logiknya, mungkin kebanyakan kita tidak terfikir sebelum ini di mana di suatu hari nanti kes sebegini akan berlaku. Kes berkaitan tuntutan-tuntutan wilayah dan kawasan di perairan yang terpisah daripada tanah besar memang biasa berlaku seperti kes tuntutan Pulau Sipadan dengan Indonesia dan Pulau Batu Putih dengan Singapura yang hanya merupakan sebuah pulau kecil namun mempunyai 1001 manfaat daripadanya, tetapi tuntutan kali ini dilihat sungguh melampaui batas. Tatkala ramai pihak seantero dunia melihat Malaysia sebagai pendamai yang merungkai persengketaan Kerajaan Filipina dan Kesultanan Sulu yang menuntut kemerdekaan ke atas wilayah mereka, kini tiba-tiba mereka pula mencari pasal dengan menuntut Sabah. Dalam hal ini, siapa yang punya Sabah boleh diketepikan kerana selepas 50 tahun kemerdekaan, mengapa baru sekarang mahu disibukkan? Tentu ada pihak lain yang berperanan di sebaliknya hingga membuatkan keadaan ini berlaku. Walaupun pada awalnya perbincangan dibuka untuk melerai masalah, namun ia tidak dipedulikan mereka. Bodohkah mereka sehingga tidak mahu mencari pendamaian dengan menerima cadangan-cadangan tertentu daripada Malaysia yang mungkin mewujudkan situasi menang-menang antara kedua-duanya? Mungkin tidak. Lantaran adanya kemungkinan diberikan pulangan yang lebih hebat daripada pihak luar, maka motivasi mereka untuk menceroboh Sabah tetap diteruskan. Apapun di sini berdasarkan sumber-sumber yang diperolehi daripada pembacaan di talian, maka sedikit sebanyak kita dapat ketahui apa yang menyebabkan kestabilan rantau Asia Tenggara ini terganggu.


1. Amerika Syarikat mempunyai keinginan yang tinggi untuk mendirikan sebuah Naval Base di rantau Asia Tenggara.

Selepas penutupan Clark Base dinegara Filipina beberapa tahun lepas, Amerika tidak mempunyai pangkalan tentera laut (naval base) yang kukuh serta yang dapat membenarkannya menjalankan operasi penuh dengan kapal pengangkut pesawat berkuasa nuclear (nuclear powered aircraft carrier).Walaupun sekitar tahun lepas Filipina dikatakan mula membuka semula pangkalan tersebut untuk diduduki oleh tentera US, namun US merasakan Filipina bukanlah lokasi strategik untuk dijadikan pangkalan tentera.(Masih ingat penghujung tahun lepas kapal perang canggih berteknologi tinggi Amerika USS John C. Stennis ada berlabuh di Sabah?Rasanya kedatangan kapal itu ke Sabah sebenarnya bukan sekadar 'lawatan biasa', besar kemungkinan Amerika telah menggunakan kesempatan lawatan itu untuk mengintip rahsia sulit pertahanan Sabah dan mengatur strategi untuk 'covert operation' Lahad Datu ketika ini)

Pada akhir-akhir ini, Amerika Syarikat bertambah terdesak untuk mendirikan Naval Base oleh kerana kebangkitan Negara Cina dan pertikaian wilayah di Laut Cina Selatan.Amerika perlu segera mendirikan sebuah pangkalan tentera laut dan memerlukan sebuah negara yang menyokong kehendaknya.Jarak diantara Sabah dan Negara Cina serta Sabah dan Filipina menjadikannya lokasi yang terbaik untuk apa jua operasi tentera laut di Laut Cina Selatan serta perairan-perairan yang berkaitan.

Walaupun begitu, terdapat beberapa halangan besar yang tidak memungkinkan Amerika untuk mendirikan Naval Base mereka di Sabah kerana pada ketika ini, kerajaan Malaysia tidak akan sesekali membenarkan Amerika mendirikan Naval Base di Sabah.Ini adalah kerana banyak aset-aset penting Tentera Laut Diraja Malaysia, terutamanya kapal-kapal selam TLDM berpangkalan di Sepanggar.

Namun demikian, Amerika berkemungkinan akan dapat merealisasikan impian mereka jika kerajaan Sabah (serta Putrajaya) jatuh pada PRU13 nanti.Amerika/The Hidden Hand mempunyai ejen di Malaysia yang dapat membantu mereka (tanpa perlu memberikan nama- rasanya ramai boleh meneka siapakah ejen yang dimaksudkan ini).Dengan menghulurkan bantuan dalam apa jua bentuk kepada ejen/tokoh ini, maka dapatlah Amerika mencapai matlamat mereka.Ejen ini memang pandai berurusan dengan Amerika.Walaupun secara logiknya, soal memisahkan Sabah dari Malaysia adalah sesuatu yang boleh dikatakan sebagai 'mission impossible', tetapi menawarkan Sabah sebagai pengkalan tentera kepada Amerika bagi mengantikan pengkalan Clark di Cebu Filipina adalah sesuatu tidak mustahil untuk terjadi...

2. Perebutan Untuk Penguasaan 'Emas Hitam' Laut Sulu

Emas Hitam yang dimaksudkan disini adalah minyak mentah/crude oil yang terdapat di dasar laut Sulu.Sabah sahaja dikatakan memiliki "simpanan minyak dan gas yang menyamai Kuwait sebuah negara teluk. Dianggarkan pada tahun 2011 Sabah mempunyai simpanan minyak sebanyak 1.5 billion tong dan simpanan gas sebanyak 11-trillion kaki padu, dengan dua telaga minyak yang baru dijumpai diperairannya. Buat masa ini Sabah mempunyai 15 buah telaga minyak yang menjana 192,000 tong sehari bersamaan RM53 juta sehari."

Itu baru Sabah, belum lagi kawasan-kawasan lain yang belum diteroka di sekitar lautan Sulu yang luas.Berikut dipautkan beberapa link yang memperlihatkan beberapa kajian saintifik tentang kewujudan 'emas hitam' di sekitar lautan Sulu.Anda boleh melihatnya sendiri di sini & sini.

Lokasi pantai timur Sabah yang terletak berhadapan dengan laut Sulu, dilihat begitu strategik kepada US dalam merealisasikan impian mereka dalam menguasai sumber 'emas hitam' laut Sulu ini.Seperti yang diketahui umum, minyak mentah/crude oil, adalah salah satu sebab utama mengapa US melakukan 'penjajahan terancang' ke atas negara-negara Arab.Lihat saja apa yang berlaku dengan Iraq, Kuwait, dan yang terbaru Libya.Dan kini, adalah tidak mustahil jika mereka mula beralih arah ke kawasan yang mempunyai sumber lebih besar yang belum diteroka...

Menurut satu info, (tidak dapat dipastikan kebenaran info ini, sekadar perkongsian) pihak Amerika akan membawa masuk seramai 3000 orang guru kulit putih yang pandai berbahasa Tausug/Suluk ke Jolo, Sulu pada tahun ini.Tujuannya adalah untuk mengajar dan membangunkan Sulu, agar entiti 'Kesultanan Sulu' akan dapat dihidupkan semula.Ini adalah kerana, Amerika sebenarnya ingin mempergunakan Kesultanan Sulu ini agar mereka menghidupkan semula tuntutan terhadap kedaulatan Sabah.Mengapa Sabah?Kerana reserve simpanan minyak di laut Sulu dikatakan menjangkau sehingga ke daerah Sandakan di Sabah.Maka dengan itu, Sandakan mesti diambil semula dan Kesultanan Sulu, akan dijadikan kambing hitam demi untuk mencapai matlamat keji Amerika/The Hidden Hand itu.

3. Percubaan Untuk Mematahkan 'Kebangkitan Dari Timur'.

Kenapa kerajaan Filipina ketika ini dilihat seperti 'menyokong sepenuhnya' tindakan kerajaan Malaysia untuk memerangi para penceroboh yang ketika ini telah pun digelarkan sebagai pengganas ini?Pada pendapat aku, sebenarnya kerajaan Filipina 'terlibat dibelakang tabir' dalam kisah pencerobohan ini.Mereka sebenarnya hanya bermain wayang dengan kerajaan Malaysia.Kenapa?Biar aku jelaskan satu persatu kenapa aku berpendapat sedemikian.

1. Kerajaan Malaysia (Islam) & self-proclaimed 'Kesultanan Sulu' (Islam).Maknanya, apa yang berlaku ketika ini adalah 'peperangan' sesama Islam.Mereka ini (MNLF, MILF, SSDI, self-proclaimed Kesultanan Sulu, Muslim Mindanao) telah berperang selama berdekad lamanya dengan kerajaan Filipina.Atas sebab itulah, kerajaan kafir Filipina dengan tangan yang terbuka dan hati yang gembira, merasa amat 'senang' sekiranya Malaysia dapat 'membantu' mereka untuk menangani musuh yang telah lama berperang dengan mereka ini.Kerajaan Filipina secara tidak langsung akan dapat 'mencuci tangan' dan berjaya memindahkan sedikit kebencian orang-orang Islam di Selatan Filipina ini kepada Malaysia diatas tindakan membunuh pengganas-pengganas kiram ini.Walaupun pada awalnya Malaysia cuba untuk mengambil pendekatan 'menarik rambut dari tepung' dengan penceroboh-penceroboh ini atas dasar saudara seagama, namun rasanya tindakan berlembut kerajaan Malaysia terhadap geng kiram ini telahpun dijangka oleh Filipina.Apa yang diperlukan oleh mereka adalah 'pencetus/trigger' dan akhirnya setelah 3 minggu pencerobohan geng kiram berlaku, akhirnya 'bom jangka' yang tersimpan sekian lama telah dicetuskan oleh geng pengganas kiram dan pertumpahan darah sesama Islam mula berlaku.Siapa yang akan mendapat manfaat daripada pertumpahan darah ini?Sudah tentu salah satunya adalah kerajaan kafir Filipina serta golongan yang sentiasa ingin melihat umat Islam berpecah belah.

2. Kenapa Filipina ingin memindahkan kebencian masyarakat Islam Sulu kepada Malaysia?Malaysia sememangnya selama ini diketahui oleh Filipina sebagai pihak yang banyak membantu para pejuang Islam Sulu/Moro dalam peperangan mereka menentang pemerintahan kafir Filipina.Terdapat banyak info yang mengatakan bahawa para pejuang Sulu/Moro ini sebenarnya dilatih oleh Malaysia di satu lokasi di Sabah suatu ketika dulu dan senjata yang digunakan oleh mereka dibekalkan oleh Allahyarham Muammar Gadafi, bekas presiden Libya yang telah dibunuh oleh Amerika.Hadji Acmad Bayam, bekas ketua propaganda MNLF, telah mengeluarkan kenyataan mengatakan mereka mempunyai simpanan senjata di Sabah yang disembunyikan selepas latihan dan yakin pihak berkuasa Malaysia tidak akan menjumpai senjata berkenaan.Senjata termasuklah G1 dan FAL yang diperbuat oleh Belgium dimana bekas presiden Libya Muammar Gadafi memberikan kepada mereka melalui Malaysia (?).(Sila rujuk artikel INI dan INI untuk maklumat lanjut.)

Bila kesalahan dan kebencian ini dapat dipindahkan oleh Filipina kepada Malaysia, maka dengan sendirinya proses penyatuan umat Islam yang sedang giat diusahakan oleh para pejuang dan pendakwah Islam di akhir zaman ini akan mengalami kesukaran.Perang saudara akan tercetus sesama Islam, dan ini akan membuatkan umat Islam menjadi semakin lemah.Puak kafir akan bertepuk tangan & bersorak gembira kerana berjaya memperbodohkan umat Islam untuk berperang sesama sendiri.

Malaysia, Selatan Thailand, Indonesia, Brunei dan Selatan Filipina adalah negara/kawasan majoriti penduduk Islam terbesar yang terletak di benua 'Timur' ini.Nabi Muhammad SAW dalam hadisnya telah menyatakan dengan jelas bahawasanya kebangkitan umat Islam di akhir zaman akan bermula dari 'Timur' dan ramai yang beranggapan bahawa 'Timur' yang dimaksudkan oleh Rasulullah itu adalah merujuk kepada salah sebuah lokasi/negara dikawasan Asia Tenggara ini.

Sabda Rasulullah SAW :
"Akan datang Panji-Panji Hitam dari Timur, seolah-olah hati mereka adalah kepingan-kepingan besi.Sesiapa yang mendengar tentang mereka, hendaklah datang kepada mereka dan berbaiatlah kepada mereka, sekalipun terpaksa merangkak di atas salji."

"Al-Mahdi akan muncul setelah keluarnya Panji-panji Hitam dari sebelah Timur, yang mana pasukan ini tidak pernah kalah dengan pasukan mana pun."

(Aku tidak akan mengulas lanjut mengenai Hadis Nabi mahupun pengkisahan mengenai kemunculan Panji-Panji Hitam & kedatangan Imam Mahdi ini.Kepada yang kurang mengetahui mengenai hal ini, anda disarankan untuk membuat kajian sendiri dan membaca artikel-artikel mengenai kisah ini di internet mahupun dengan guru-guru agama)

Sesungguhnya kerajaan kafir Filipina yang disokong oleh Amerika/The Hidden Hand sememangnya telah mengetahui tentang hal ini.Oleh sebab itulah, maka satu 'black ops' diperlukan oleh mereka untuk menggagalkan proses penyatuan dan kebangkitan semula umat Islam ini.Mereka ini sebenarnya bersembunyi disebalik topeng dajjal mereka, kerana sesungguhnya Islam adalah ancaman yang sangat besar kepada mereka dalam menjayakan rancangan mereka untuk menjadikan dunia ini sebagai syurga kepada hawa nafsu mereka.Walaupun begitu, sepintar manapun perancangan mereka, mereka tidak akan dapat mengalahkan perancangan Yang Maha Esa.

ALLAH SWT berfirman dalam al-Quran Surah Al-Imran ayat 54 : 
“Dan mereka merancang (tipu daya), Allah juga merancang (membalas tipu daya), Dan ALLAH sebaik-baik Perancang (membalas tipu daya)”

Kesimpulan
Berdasarkan analisis ini, aku meyakini satu perkara : bahawa sesungguhnya Amerika/The Hidden Hand melalui CIA adalah tok dalang sebenar dalam pencerobohan Lahad Datu ini.Cuma tidak dapat dipastikan secara jelas melalui pihak manakah operasi sulit mereka ini berjalan.Ataupun adakah mereka juga sebenarnya melakukan 'joint-operation' sama seperti apa yang dilakukan oleh PDRM-ATM ketika ini?Adakah CIA, Kiram, kerajaan Filipina, Nur Misuari dan pihak-pihak tertentu di dalam Malaysia bersekongkol dalam krisis pencerobohan kedaulatan Sabah ini?Aku tinggalkan persoalan itu kita fikirkan bersama...

Credit to: Tekok BeriuhBagaimana situasi di Lahad Datu pada hari ini? setelah hampir sebulan 'peperangan saudara' berlaku di antara kerajaan Malaysia dan Keluarga Kiram, masih ada jalankah untuk penyatuan berlaku di antara ke dua-duanya? Logiknya, mungkin kebanyakan kita tidak terfikir sebelum ini di mana di suatu hari nanti kes sebegini akan berlaku. Kes berkaitan tuntutan-tuntutan wilayah dan kawasan di perairan yang terpisah daripada tanah besar memang biasa berlaku seperti kes tuntutan Pulau Sipadan dengan Indonesia dan Pulau Batu Putih dengan Singapura yang hanya merupakan sebuah pulau kecil namun mempunyai 1001 manfaat daripadanya, tetapi tuntutan kali ini dilihat sungguh melampaui batas. Tatkala ramai pihak seantero dunia melihat Malaysia sebagai pendamai yang merungkai persengketaan Kerajaan Filipina dan Kesultanan Sulu yang menuntut kemerdekaan ke atas wilayah mereka, kini tiba-tiba mereka pula mencari pasal dengan menuntut Sabah. Dalam hal ini, siapa yang punya Sabah boleh diketepikan kerana selepas 50 tahun kemerdekaan, mengapa baru sekarang mahu disibukkan? Tentu ada pihak lain yang berperanan di sebaliknya hingga membuatkan keadaan ini berlaku. Walaupun pada awalnya perbincangan dibuka untuk melerai masalah, namun ia tidak dipedulikan mereka. Bodohkah mereka sehingga tidak mahu mencari pendamaian dengan menerima cadangan-cadangan tertentu daripada Malaysia yang mungkin mewujudkan situasi menang-menang antara kedua-duanya? Mungkin tidak. Lantaran adanya kemungkinan diberikan pulangan yang lebih hebat daripada pihak luar, maka motivasi mereka untuk menceroboh Sabah tetap diteruskan. Apapun di sini berdasarkan sumber-sumber yang diperolehi daripada pembacaan di talian, maka sedikit sebanyak kita dapat ketahui apa yang menyebabkan kestabilan rantau Asia Tenggara ini terganggu.


1. Amerika Syarikat mempunyai keinginan yang tinggi untuk mendirikan sebuah Naval Base di rantau Asia Tenggara.

Selepas penutupan Clark Base dinegara Filipina beberapa tahun lepas, Amerika tidak mempunyai pangkalan tentera laut (naval base) yang kukuh serta yang dapat membenarkannya menjalankan operasi penuh dengan kapal pengangkut pesawat berkuasa nuclear (nuclear powered aircraft carrier).Walaupun sekitar tahun lepas Filipina dikatakan mula membuka semula pangkalan tersebut untuk diduduki oleh tentera US, namun US merasakan Filipina bukanlah lokasi strategik untuk dijadikan pangkalan tentera.(Masih ingat penghujung tahun lepas kapal perang canggih berteknologi tinggi Amerika USS John C. Stennis ada berlabuh di Sabah?Rasanya kedatangan kapal itu ke Sabah sebenarnya bukan sekadar 'lawatan biasa', besar kemungkinan Amerika telah menggunakan kesempatan lawatan itu untuk mengintip rahsia sulit pertahanan Sabah dan mengatur strategi untuk 'covert operation' Lahad Datu ketika ini)

Pada akhir-akhir ini, Amerika Syarikat bertambah terdesak untuk mendirikan Naval Base oleh kerana kebangkitan Negara Cina dan pertikaian wilayah di Laut Cina Selatan.Amerika perlu segera mendirikan sebuah pangkalan tentera laut dan memerlukan sebuah negara yang menyokong kehendaknya.Jarak diantara Sabah dan Negara Cina serta Sabah dan Filipina menjadikannya lokasi yang terbaik untuk apa jua operasi tentera laut di Laut Cina Selatan serta perairan-perairan yang berkaitan.

Walaupun begitu, terdapat beberapa halangan besar yang tidak memungkinkan Amerika untuk mendirikan Naval Base mereka di Sabah kerana pada ketika ini, kerajaan Malaysia tidak akan sesekali membenarkan Amerika mendirikan Naval Base di Sabah.Ini adalah kerana banyak aset-aset penting Tentera Laut Diraja Malaysia, terutamanya kapal-kapal selam TLDM berpangkalan di Sepanggar.

Namun demikian, Amerika berkemungkinan akan dapat merealisasikan impian mereka jika kerajaan Sabah (serta Putrajaya) jatuh pada PRU13 nanti.Amerika/The Hidden Hand mempunyai ejen di Malaysia yang dapat membantu mereka (tanpa perlu memberikan nama- rasanya ramai boleh meneka siapakah ejen yang dimaksudkan ini).Dengan menghulurkan bantuan dalam apa jua bentuk kepada ejen/tokoh ini, maka dapatlah Amerika mencapai matlamat mereka.Ejen ini memang pandai berurusan dengan Amerika.Walaupun secara logiknya, soal memisahkan Sabah dari Malaysia adalah sesuatu yang boleh dikatakan sebagai 'mission impossible', tetapi menawarkan Sabah sebagai pengkalan tentera kepada Amerika bagi mengantikan pengkalan Clark di Cebu Filipina adalah sesuatu tidak mustahil untuk terjadi...

2. Perebutan Untuk Penguasaan 'Emas Hitam' Laut Sulu

Emas Hitam yang dimaksudkan disini adalah minyak mentah/crude oil yang terdapat di dasar laut Sulu.Sabah sahaja dikatakan memiliki "simpanan minyak dan gas yang menyamai Kuwait sebuah negara teluk. Dianggarkan pada tahun 2011 Sabah mempunyai simpanan minyak sebanyak 1.5 billion tong dan simpanan gas sebanyak 11-trillion kaki padu, dengan dua telaga minyak yang baru dijumpai diperairannya. Buat masa ini Sabah mempunyai 15 buah telaga minyak yang menjana 192,000 tong sehari bersamaan RM53 juta sehari."

Itu baru Sabah, belum lagi kawasan-kawasan lain yang belum diteroka di sekitar lautan Sulu yang luas.Berikut dipautkan beberapa link yang memperlihatkan beberapa kajian saintifik tentang kewujudan 'emas hitam' di sekitar lautan Sulu.Anda boleh melihatnya sendiri di sini & sini.

Lokasi pantai timur Sabah yang terletak berhadapan dengan laut Sulu, dilihat begitu strategik kepada US dalam merealisasikan impian mereka dalam menguasai sumber 'emas hitam' laut Sulu ini.Seperti yang diketahui umum, minyak mentah/crude oil, adalah salah satu sebab utama mengapa US melakukan 'penjajahan terancang' ke atas negara-negara Arab.Lihat saja apa yang berlaku dengan Iraq, Kuwait, dan yang terbaru Libya.Dan kini, adalah tidak mustahil jika mereka mula beralih arah ke kawasan yang mempunyai sumber lebih besar yang belum diteroka...

Menurut satu info, (tidak dapat dipastikan kebenaran info ini, sekadar perkongsian) pihak Amerika akan membawa masuk seramai 3000 orang guru kulit putih yang pandai berbahasa Tausug/Suluk ke Jolo, Sulu pada tahun ini.Tujuannya adalah untuk mengajar dan membangunkan Sulu, agar entiti 'Kesultanan Sulu' akan dapat dihidupkan semula.Ini adalah kerana, Amerika sebenarnya ingin mempergunakan Kesultanan Sulu ini agar mereka menghidupkan semula tuntutan terhadap kedaulatan Sabah.Mengapa Sabah?Kerana reserve simpanan minyak di laut Sulu dikatakan menjangkau sehingga ke daerah Sandakan di Sabah.Maka dengan itu, Sandakan mesti diambil semula dan Kesultanan Sulu, akan dijadikan kambing hitam demi untuk mencapai matlamat keji Amerika/The Hidden Hand itu.

3. Percubaan Untuk Mematahkan 'Kebangkitan Dari Timur'.

Kenapa kerajaan Filipina ketika ini dilihat seperti 'menyokong sepenuhnya' tindakan kerajaan Malaysia untuk memerangi para penceroboh yang ketika ini telah pun digelarkan sebagai pengganas ini?Pada pendapat aku, sebenarnya kerajaan Filipina 'terlibat dibelakang tabir' dalam kisah pencerobohan ini.Mereka sebenarnya hanya bermain wayang dengan kerajaan Malaysia.Kenapa?Biar aku jelaskan satu persatu kenapa aku berpendapat sedemikian.

1. Kerajaan Malaysia (Islam) & self-proclaimed 'Kesultanan Sulu' (Islam).Maknanya, apa yang berlaku ketika ini adalah 'peperangan' sesama Islam.Mereka ini (MNLF, MILF, SSDI, self-proclaimed Kesultanan Sulu, Muslim Mindanao) telah berperang selama berdekad lamanya dengan kerajaan Filipina.Atas sebab itulah, kerajaan kafir Filipina dengan tangan yang terbuka dan hati yang gembira, merasa amat 'senang' sekiranya Malaysia dapat 'membantu' mereka untuk menangani musuh yang telah lama berperang dengan mereka ini.Kerajaan Filipina secara tidak langsung akan dapat 'mencuci tangan' dan berjaya memindahkan sedikit kebencian orang-orang Islam di Selatan Filipina ini kepada Malaysia diatas tindakan membunuh pengganas-pengganas kiram ini.Walaupun pada awalnya Malaysia cuba untuk mengambil pendekatan 'menarik rambut dari tepung' dengan penceroboh-penceroboh ini atas dasar saudara seagama, namun rasanya tindakan berlembut kerajaan Malaysia terhadap geng kiram ini telahpun dijangka oleh Filipina.Apa yang diperlukan oleh mereka adalah 'pencetus/trigger' dan akhirnya setelah 3 minggu pencerobohan geng kiram berlaku, akhirnya 'bom jangka' yang tersimpan sekian lama telah dicetuskan oleh geng pengganas kiram dan pertumpahan darah sesama Islam mula berlaku.Siapa yang akan mendapat manfaat daripada pertumpahan darah ini?Sudah tentu salah satunya adalah kerajaan kafir Filipina serta golongan yang sentiasa ingin melihat umat Islam berpecah belah.

2. Kenapa Filipina ingin memindahkan kebencian masyarakat Islam Sulu kepada Malaysia?Malaysia sememangnya selama ini diketahui oleh Filipina sebagai pihak yang banyak membantu para pejuang Islam Sulu/Moro dalam peperangan mereka menentang pemerintahan kafir Filipina.Terdapat banyak info yang mengatakan bahawa para pejuang Sulu/Moro ini sebenarnya dilatih oleh Malaysia di satu lokasi di Sabah suatu ketika dulu dan senjata yang digunakan oleh mereka dibekalkan oleh Allahyarham Muammar Gadafi, bekas presiden Libya yang telah dibunuh oleh Amerika.Hadji Acmad Bayam, bekas ketua propaganda MNLF, telah mengeluarkan kenyataan mengatakan mereka mempunyai simpanan senjata di Sabah yang disembunyikan selepas latihan dan yakin pihak berkuasa Malaysia tidak akan menjumpai senjata berkenaan.Senjata termasuklah G1 dan FAL yang diperbuat oleh Belgium dimana bekas presiden Libya Muammar Gadafi memberikan kepada mereka melalui Malaysia (?).(Sila rujuk artikel INI dan INI untuk maklumat lanjut.)

Bila kesalahan dan kebencian ini dapat dipindahkan oleh Filipina kepada Malaysia, maka dengan sendirinya proses penyatuan umat Islam yang sedang giat diusahakan oleh para pejuang dan pendakwah Islam di akhir zaman ini akan mengalami kesukaran.Perang saudara akan tercetus sesama Islam, dan ini akan membuatkan umat Islam menjadi semakin lemah.Puak kafir akan bertepuk tangan & bersorak gembira kerana berjaya memperbodohkan umat Islam untuk berperang sesama sendiri.

Malaysia, Selatan Thailand, Indonesia, Brunei dan Selatan Filipina adalah negara/kawasan majoriti penduduk Islam terbesar yang terletak di benua 'Timur' ini.Nabi Muhammad SAW dalam hadisnya telah menyatakan dengan jelas bahawasanya kebangkitan umat Islam di akhir zaman akan bermula dari 'Timur' dan ramai yang beranggapan bahawa 'Timur' yang dimaksudkan oleh Rasulullah itu adalah merujuk kepada salah sebuah lokasi/negara dikawasan Asia Tenggara ini.

Sabda Rasulullah SAW :
"Akan datang Panji-Panji Hitam dari Timur, seolah-olah hati mereka adalah kepingan-kepingan besi.Sesiapa yang mendengar tentang mereka, hendaklah datang kepada mereka dan berbaiatlah kepada mereka, sekalipun terpaksa merangkak di atas salji."

"Al-Mahdi akan muncul setelah keluarnya Panji-panji Hitam dari sebelah Timur, yang mana pasukan ini tidak pernah kalah dengan pasukan mana pun."

(Aku tidak akan mengulas lanjut mengenai Hadis Nabi mahupun pengkisahan mengenai kemunculan Panji-Panji Hitam & kedatangan Imam Mahdi ini.Kepada yang kurang mengetahui mengenai hal ini, anda disarankan untuk membuat kajian sendiri dan membaca artikel-artikel mengenai kisah ini di internet mahupun dengan guru-guru agama)

Sesungguhnya kerajaan kafir Filipina yang disokong oleh Amerika/The Hidden Hand sememangnya telah mengetahui tentang hal ini.Oleh sebab itulah, maka satu 'black ops' diperlukan oleh mereka untuk menggagalkan proses penyatuan dan kebangkitan semula umat Islam ini.Mereka ini sebenarnya bersembunyi disebalik topeng dajjal mereka, kerana sesungguhnya Islam adalah ancaman yang sangat besar kepada mereka dalam menjayakan rancangan mereka untuk menjadikan dunia ini sebagai syurga kepada hawa nafsu mereka.Walaupun begitu, sepintar manapun perancangan mereka, mereka tidak akan dapat mengalahkan perancangan Yang Maha Esa.

ALLAH SWT berfirman dalam al-Quran Surah Al-Imran ayat 54 : 
“Dan mereka merancang (tipu daya), Allah juga merancang (membalas tipu daya), Dan ALLAH sebaik-baik Perancang (membalas tipu daya)”

Kesimpulan
Berdasarkan analisis ini, aku meyakini satu perkara : bahawa sesungguhnya Amerika/The Hidden Hand melalui CIA adalah tok dalang sebenar dalam pencerobohan Lahad Datu ini.Cuma tidak dapat dipastikan secara jelas melalui pihak manakah operasi sulit mereka ini berjalan.Ataupun adakah mereka juga sebenarnya melakukan 'joint-operation' sama seperti apa yang dilakukan oleh PDRM-ATM ketika ini?Adakah CIA, Kiram, kerajaan Filipina, Nur Misuari dan pihak-pihak tertentu di dalam Malaysia bersekongkol dalam krisis pencerobohan kedaulatan Sabah ini?Aku tinggalkan persoalan itu kita fikirkan bersama...

Credit to: Tekok Beriuh.


Dalang Di Sebalik Konfrantasi Di Lahad Datu?


Bagaimana situasi di Lahad Datu pada hari ini? setelah hampir sebulan 'peperangan saudara' berlaku di antara kerajaan Malaysia dan Keluarga Kiram, masih ada jalankah untuk penyatuan berlaku di antara ke dua-duanya? Logiknya, mungkin kebanyakan kita tidak terfikir sebelum ini di mana di suatu hari nanti kes sebegini akan berlaku. Kes berkaitan tuntutan-tuntutan wilayah dan kawasan di perairan yang terpisah daripada tanah besar memang biasa berlaku seperti kes tuntutan Pulau Sipadan dengan Indonesia dan Pulau Batu Putih dengan Singapura yang hanya merupakan sebuah pulau kecil namun mempunyai 1001 manfaat daripadanya, tetapi tuntutan kali ini dilihat sungguh melampaui batas. Tatkala ramai pihak seantero dunia melihat Malaysia sebagai pendamai yang merungkai persengketaan Kerajaan Filipina dan Kesultanan Sulu yang menuntut kemerdekaan ke atas wilayah mereka, kini tiba-tiba mereka pula mencari pasal dengan menuntut Sabah. Dalam hal ini, siapa yang punya Sabah boleh diketepikan kerana selepas 50 tahun kemerdekaan, mengapa baru sekarang mahu disibukkan? Tentu ada pihak lain yang berperanan di sebaliknya hingga membuatkan keadaan ini berlaku. Walaupun pada awalnya perbincangan dibuka untuk melerai masalah, namun ia tidak dipedulikan mereka. Bodohkah mereka sehingga tidak mahu mencari pendamaian dengan menerima cadangan-cadangan tertentu daripada Malaysia yang mungkin mewujudkan situasi menang-menang antara kedua-duanya? Mungkin tidak. Lantaran adanya kemungkinan diberikan pulangan yang lebih hebat daripada pihak luar, maka motivasi mereka untuk menceroboh Sabah tetap diteruskan. Apapun di sini berdasarkan sumber-sumber yang diperolehi daripada pembacaan di talian, maka sedikit sebanyak kita dapat ketahui apa yang menyebabkan kestabilan rantau Asia Tenggara ini terganggu.


1. Amerika Syarikat mempunyai keinginan yang tinggi untuk mendirikan sebuah Naval Base di rantau Asia Tenggara.

Selepas penutupan Clark Base dinegara Filipina beberapa tahun lepas, Amerika tidak mempunyai pangkalan tentera laut (naval base) yang kukuh serta yang dapat membenarkannya menjalankan operasi penuh dengan kapal pengangkut pesawat berkuasa nuclear (nuclear powered aircraft carrier).Walaupun sekitar tahun lepas Filipina dikatakan mula membuka semula pangkalan tersebut untuk diduduki oleh tentera US, namun US merasakan Filipina bukanlah lokasi strategik untuk dijadikan pangkalan tentera.(Masih ingat penghujung tahun lepas kapal perang canggih berteknologi tinggi Amerika USS John C. Stennis ada berlabuh di Sabah?Rasanya kedatangan kapal itu ke Sabah sebenarnya bukan sekadar 'lawatan biasa', besar kemungkinan Amerika telah menggunakan kesempatan lawatan itu untuk mengintip rahsia sulit pertahanan Sabah dan mengatur strategi untuk 'covert operation' Lahad Datu ketika ini)

Pada akhir-akhir ini, Amerika Syarikat bertambah terdesak untuk mendirikan Naval Base oleh kerana kebangkitan Negara Cina dan pertikaian wilayah di Laut Cina Selatan.Amerika perlu segera mendirikan sebuah pangkalan tentera laut dan memerlukan sebuah negara yang menyokong kehendaknya.Jarak diantara Sabah dan Negara Cina serta Sabah dan Filipina menjadikannya lokasi yang terbaik untuk apa jua operasi tentera laut di Laut Cina Selatan serta perairan-perairan yang berkaitan.

Walaupun begitu, terdapat beberapa halangan besar yang tidak memungkinkan Amerika untuk mendirikan Naval Base mereka di Sabah kerana pada ketika ini, kerajaan Malaysia tidak akan sesekali membenarkan Amerika mendirikan Naval Base di Sabah.Ini adalah kerana banyak aset-aset penting Tentera Laut Diraja Malaysia, terutamanya kapal-kapal selam TLDM berpangkalan di Sepanggar.

Namun demikian, Amerika berkemungkinan akan dapat merealisasikan impian mereka jika kerajaan Sabah (serta Putrajaya) jatuh pada PRU13 nanti.Amerika/The Hidden Hand mempunyai ejen di Malaysia yang dapat membantu mereka (tanpa perlu memberikan nama- rasanya ramai boleh meneka siapakah ejen yang dimaksudkan ini).Dengan menghulurkan bantuan dalam apa jua bentuk kepada ejen/tokoh ini, maka dapatlah Amerika mencapai matlamat mereka.Ejen ini memang pandai berurusan dengan Amerika.Walaupun secara logiknya, soal memisahkan Sabah dari Malaysia adalah sesuatu yang boleh dikatakan sebagai 'mission impossible', tetapi menawarkan Sabah sebagai pengkalan tentera kepada Amerika bagi mengantikan pengkalan Clark di Cebu Filipina adalah sesuatu tidak mustahil untuk terjadi...

2. Perebutan Untuk Penguasaan 'Emas Hitam' Laut Sulu

Emas Hitam yang dimaksudkan disini adalah minyak mentah/crude oil yang terdapat di dasar laut Sulu.Sabah sahaja dikatakan memiliki "simpanan minyak dan gas yang menyamai Kuwait sebuah negara teluk. Dianggarkan pada tahun 2011 Sabah mempunyai simpanan minyak sebanyak 1.5 billion tong dan simpanan gas sebanyak 11-trillion kaki padu, dengan dua telaga minyak yang baru dijumpai diperairannya. Buat masa ini Sabah mempunyai 15 buah telaga minyak yang menjana 192,000 tong sehari bersamaan RM53 juta sehari."

Itu baru Sabah, belum lagi kawasan-kawasan lain yang belum diteroka di sekitar lautan Sulu yang luas.Berikut dipautkan beberapa link yang memperlihatkan beberapa kajian saintifik tentang kewujudan 'emas hitam' di sekitar lautan Sulu.Anda boleh melihatnya sendiri di sini & sini.

Lokasi pantai timur Sabah yang terletak berhadapan dengan laut Sulu, dilihat begitu strategik kepada US dalam merealisasikan impian mereka dalam menguasai sumber 'emas hitam' laut Sulu ini.Seperti yang diketahui umum, minyak mentah/crude oil, adalah salah satu sebab utama mengapa US melakukan 'penjajahan terancang' ke atas negara-negara Arab.Lihat saja apa yang berlaku dengan Iraq, Kuwait, dan yang terbaru Libya.Dan kini, adalah tidak mustahil jika mereka mula beralih arah ke kawasan yang mempunyai sumber lebih besar yang belum diteroka...

Menurut satu info, (tidak dapat dipastikan kebenaran info ini, sekadar perkongsian) pihak Amerika akan membawa masuk seramai 3000 orang guru kulit putih yang pandai berbahasa Tausug/Suluk ke Jolo, Sulu pada tahun ini.Tujuannya adalah untuk mengajar dan membangunkan Sulu, agar entiti 'Kesultanan Sulu' akan dapat dihidupkan semula.Ini adalah kerana, Amerika sebenarnya ingin mempergunakan Kesultanan Sulu ini agar mereka menghidupkan semula tuntutan terhadap kedaulatan Sabah.Mengapa Sabah?Kerana reserve simpanan minyak di laut Sulu dikatakan menjangkau sehingga ke daerah Sandakan di Sabah.Maka dengan itu, Sandakan mesti diambil semula dan Kesultanan Sulu, akan dijadikan kambing hitam demi untuk mencapai matlamat keji Amerika/The Hidden Hand itu.

3. Percubaan Untuk Mematahkan 'Kebangkitan Dari Timur'.

Kenapa kerajaan Filipina ketika ini dilihat seperti 'menyokong sepenuhnya' tindakan kerajaan Malaysia untuk memerangi para penceroboh yang ketika ini telah pun digelarkan sebagai pengganas ini?Pada pendapat aku, sebenarnya kerajaan Filipina 'terlibat dibelakang tabir' dalam kisah pencerobohan ini.Mereka sebenarnya hanya bermain wayang dengan kerajaan Malaysia.Kenapa?Biar aku jelaskan satu persatu kenapa aku berpendapat sedemikian.

1. Kerajaan Malaysia (Islam) & self-proclaimed 'Kesultanan Sulu' (Islam).Maknanya, apa yang berlaku ketika ini adalah 'peperangan' sesama Islam.Mereka ini (MNLF, MILF, SSDI, self-proclaimed Kesultanan Sulu, Muslim Mindanao) telah berperang selama berdekad lamanya dengan kerajaan Filipina.Atas sebab itulah, kerajaan kafir Filipina dengan tangan yang terbuka dan hati yang gembira, merasa amat 'senang' sekiranya Malaysia dapat 'membantu' mereka untuk menangani musuh yang telah lama berperang dengan mereka ini.Kerajaan Filipina secara tidak langsung akan dapat 'mencuci tangan' dan berjaya memindahkan sedikit kebencian orang-orang Islam di Selatan Filipina ini kepada Malaysia diatas tindakan membunuh pengganas-pengganas kiram ini.Walaupun pada awalnya Malaysia cuba untuk mengambil pendekatan 'menarik rambut dari tepung' dengan penceroboh-penceroboh ini atas dasar saudara seagama, namun rasanya tindakan berlembut kerajaan Malaysia terhadap geng kiram ini telahpun dijangka oleh Filipina.Apa yang diperlukan oleh mereka adalah 'pencetus/trigger' dan akhirnya setelah 3 minggu pencerobohan geng kiram berlaku, akhirnya 'bom jangka' yang tersimpan sekian lama telah dicetuskan oleh geng pengganas kiram dan pertumpahan darah sesama Islam mula berlaku.Siapa yang akan mendapat manfaat daripada pertumpahan darah ini?Sudah tentu salah satunya adalah kerajaan kafir Filipina serta golongan yang sentiasa ingin melihat umat Islam berpecah belah.

2. Kenapa Filipina ingin memindahkan kebencian masyarakat Islam Sulu kepada Malaysia?Malaysia sememangnya selama ini diketahui oleh Filipina sebagai pihak yang banyak membantu para pejuang Islam Sulu/Moro dalam peperangan mereka menentang pemerintahan kafir Filipina.Terdapat banyak info yang mengatakan bahawa para pejuang Sulu/Moro ini sebenarnya dilatih oleh Malaysia di satu lokasi di Sabah suatu ketika dulu dan senjata yang digunakan oleh mereka dibekalkan oleh Allahyarham Muammar Gadafi, bekas presiden Libya yang telah dibunuh oleh Amerika.Hadji Acmad Bayam, bekas ketua propaganda MNLF, telah mengeluarkan kenyataan mengatakan mereka mempunyai simpanan senjata di Sabah yang disembunyikan selepas latihan dan yakin pihak berkuasa Malaysia tidak akan menjumpai senjata berkenaan.Senjata termasuklah G1 dan FAL yang diperbuat oleh Belgium dimana bekas presiden Libya Muammar Gadafi memberikan kepada mereka melalui Malaysia (?).(Sila rujuk artikel INI dan INI untuk maklumat lanjut.)

Bila kesalahan dan kebencian ini dapat dipindahkan oleh Filipina kepada Malaysia, maka dengan sendirinya proses penyatuan umat Islam yang sedang giat diusahakan oleh para pejuang dan pendakwah Islam di akhir zaman ini akan mengalami kesukaran.Perang saudara akan tercetus sesama Islam, dan ini akan membuatkan umat Islam menjadi semakin lemah.Puak kafir akan bertepuk tangan & bersorak gembira kerana berjaya memperbodohkan umat Islam untuk berperang sesama sendiri.

Malaysia, Selatan Thailand, Indonesia, Brunei dan Selatan Filipina adalah negara/kawasan majoriti penduduk Islam terbesar yang terletak di benua 'Timur' ini.Nabi Muhammad SAW dalam hadisnya telah menyatakan dengan jelas bahawasanya kebangkitan umat Islam di akhir zaman akan bermula dari 'Timur' dan ramai yang beranggapan bahawa 'Timur' yang dimaksudkan oleh Rasulullah itu adalah merujuk kepada salah sebuah lokasi/negara dikawasan Asia Tenggara ini.

Sabda Rasulullah SAW :
"Akan datang Panji-Panji Hitam dari Timur, seolah-olah hati mereka adalah kepingan-kepingan besi.Sesiapa yang mendengar tentang mereka, hendaklah datang kepada mereka dan berbaiatlah kepada mereka, sekalipun terpaksa merangkak di atas salji."

"Al-Mahdi akan muncul setelah keluarnya Panji-panji Hitam dari sebelah Timur, yang mana pasukan ini tidak pernah kalah dengan pasukan mana pun."

(Aku tidak akan mengulas lanjut mengenai Hadis Nabi mahupun pengkisahan mengenai kemunculan Panji-Panji Hitam & kedatangan Imam Mahdi ini.Kepada yang kurang mengetahui mengenai hal ini, anda disarankan untuk membuat kajian sendiri dan membaca artikel-artikel mengenai kisah ini di internet mahupun dengan guru-guru agama)

Sesungguhnya kerajaan kafir Filipina yang disokong oleh Amerika/The Hidden Hand sememangnya telah mengetahui tentang hal ini.Oleh sebab itulah, maka satu 'black ops' diperlukan oleh mereka untuk menggagalkan proses penyatuan dan kebangkitan semula umat Islam ini.Mereka ini sebenarnya bersembunyi disebalik topeng dajjal mereka, kerana sesungguhnya Islam adalah ancaman yang sangat besar kepada mereka dalam menjayakan rancangan mereka untuk menjadikan dunia ini sebagai syurga kepada hawa nafsu mereka.Walaupun begitu, sepintar manapun perancangan mereka, mereka tidak akan dapat mengalahkan perancangan Yang Maha Esa.

ALLAH SWT berfirman dalam al-Quran Surah Al-Imran ayat 54 : 
“Dan mereka merancang (tipu daya), Allah juga merancang (membalas tipu daya), Dan ALLAH sebaik-baik Perancang (membalas tipu daya)”

Kesimpulan
Berdasarkan analisis ini, aku meyakini satu perkara : bahawa sesungguhnya Amerika/The Hidden Hand melalui CIA adalah tok dalang sebenar dalam pencerobohan Lahad Datu ini.Cuma tidak dapat dipastikan secara jelas melalui pihak manakah operasi sulit mereka ini berjalan.Ataupun adakah mereka juga sebenarnya melakukan 'joint-operation' sama seperti apa yang dilakukan oleh PDRM-ATM ketika ini?Adakah CIA, Kiram, kerajaan Filipina, Nur Misuari dan pihak-pihak tertentu di dalam Malaysia bersekongkol dalam krisis pencerobohan kedaulatan Sabah ini?Aku tinggalkan persoalan itu kita fikirkan bersama...

Credit to: Tekok BeriuhBagaimana situasi di Lahad Datu pada hari ini? setelah hampir sebulan 'peperangan saudara' berlaku di antara kerajaan Malaysia dan Keluarga Kiram, masih ada jalankah untuk penyatuan berlaku di antara ke dua-duanya? Logiknya, mungkin kebanyakan kita tidak terfikir sebelum ini di mana di suatu hari nanti kes sebegini akan berlaku. Kes berkaitan tuntutan-tuntutan wilayah dan kawasan di perairan yang terpisah daripada tanah besar memang biasa berlaku seperti kes tuntutan Pulau Sipadan dengan Indonesia dan Pulau Batu Putih dengan Singapura yang hanya merupakan sebuah pulau kecil namun mempunyai 1001 manfaat daripadanya, tetapi tuntutan kali ini dilihat sungguh melampaui batas. Tatkala ramai pihak seantero dunia melihat Malaysia sebagai pendamai yang merungkai persengketaan Kerajaan Filipina dan Kesultanan Sulu yang menuntut kemerdekaan ke atas wilayah mereka, kini tiba-tiba mereka pula mencari pasal dengan menuntut Sabah. Dalam hal ini, siapa yang punya Sabah boleh diketepikan kerana selepas 50 tahun kemerdekaan, mengapa baru sekarang mahu disibukkan? Tentu ada pihak lain yang berperanan di sebaliknya hingga membuatkan keadaan ini berlaku. Walaupun pada awalnya perbincangan dibuka untuk melerai masalah, namun ia tidak dipedulikan mereka. Bodohkah mereka sehingga tidak mahu mencari pendamaian dengan menerima cadangan-cadangan tertentu daripada Malaysia yang mungkin mewujudkan situasi menang-menang antara kedua-duanya? Mungkin tidak. Lantaran adanya kemungkinan diberikan pulangan yang lebih hebat daripada pihak luar, maka motivasi mereka untuk menceroboh Sabah tetap diteruskan. Apapun di sini berdasarkan sumber-sumber yang diperolehi daripada pembacaan di talian, maka sedikit sebanyak kita dapat ketahui apa yang menyebabkan kestabilan rantau Asia Tenggara ini terganggu.


1. Amerika Syarikat mempunyai keinginan yang tinggi untuk mendirikan sebuah Naval Base di rantau Asia Tenggara.

Selepas penutupan Clark Base dinegara Filipina beberapa tahun lepas, Amerika tidak mempunyai pangkalan tentera laut (naval base) yang kukuh serta yang dapat membenarkannya menjalankan operasi penuh dengan kapal pengangkut pesawat berkuasa nuclear (nuclear powered aircraft carrier).Walaupun sekitar tahun lepas Filipina dikatakan mula membuka semula pangkalan tersebut untuk diduduki oleh tentera US, namun US merasakan Filipina bukanlah lokasi strategik untuk dijadikan pangkalan tentera.(Masih ingat penghujung tahun lepas kapal perang canggih berteknologi tinggi Amerika USS John C. Stennis ada berlabuh di Sabah?Rasanya kedatangan kapal itu ke Sabah sebenarnya bukan sekadar 'lawatan biasa', besar kemungkinan Amerika telah menggunakan kesempatan lawatan itu untuk mengintip rahsia sulit pertahanan Sabah dan mengatur strategi untuk 'covert operation' Lahad Datu ketika ini)

Pada akhir-akhir ini, Amerika Syarikat bertambah terdesak untuk mendirikan Naval Base oleh kerana kebangkitan Negara Cina dan pertikaian wilayah di Laut Cina Selatan.Amerika perlu segera mendirikan sebuah pangkalan tentera laut dan memerlukan sebuah negara yang menyokong kehendaknya.Jarak diantara Sabah dan Negara Cina serta Sabah dan Filipina menjadikannya lokasi yang terbaik untuk apa jua operasi tentera laut di Laut Cina Selatan serta perairan-perairan yang berkaitan.

Walaupun begitu, terdapat beberapa halangan besar yang tidak memungkinkan Amerika untuk mendirikan Naval Base mereka di Sabah kerana pada ketika ini, kerajaan Malaysia tidak akan sesekali membenarkan Amerika mendirikan Naval Base di Sabah.Ini adalah kerana banyak aset-aset penting Tentera Laut Diraja Malaysia, terutamanya kapal-kapal selam TLDM berpangkalan di Sepanggar.

Namun demikian, Amerika berkemungkinan akan dapat merealisasikan impian mereka jika kerajaan Sabah (serta Putrajaya) jatuh pada PRU13 nanti.Amerika/The Hidden Hand mempunyai ejen di Malaysia yang dapat membantu mereka (tanpa perlu memberikan nama- rasanya ramai boleh meneka siapakah ejen yang dimaksudkan ini).Dengan menghulurkan bantuan dalam apa jua bentuk kepada ejen/tokoh ini, maka dapatlah Amerika mencapai matlamat mereka.Ejen ini memang pandai berurusan dengan Amerika.Walaupun secara logiknya, soal memisahkan Sabah dari Malaysia adalah sesuatu yang boleh dikatakan sebagai 'mission impossible', tetapi menawarkan Sabah sebagai pengkalan tentera kepada Amerika bagi mengantikan pengkalan Clark di Cebu Filipina adalah sesuatu tidak mustahil untuk terjadi...

2. Perebutan Untuk Penguasaan 'Emas Hitam' Laut Sulu

Emas Hitam yang dimaksudkan disini adalah minyak mentah/crude oil yang terdapat di dasar laut Sulu.Sabah sahaja dikatakan memiliki "simpanan minyak dan gas yang menyamai Kuwait sebuah negara teluk. Dianggarkan pada tahun 2011 Sabah mempunyai simpanan minyak sebanyak 1.5 billion tong dan simpanan gas sebanyak 11-trillion kaki padu, dengan dua telaga minyak yang baru dijumpai diperairannya. Buat masa ini Sabah mempunyai 15 buah telaga minyak yang menjana 192,000 tong sehari bersamaan RM53 juta sehari."

Itu baru Sabah, belum lagi kawasan-kawasan lain yang belum diteroka di sekitar lautan Sulu yang luas.Berikut dipautkan beberapa link yang memperlihatkan beberapa kajian saintifik tentang kewujudan 'emas hitam' di sekitar lautan Sulu.Anda boleh melihatnya sendiri di sini & sini.

Lokasi pantai timur Sabah yang terletak berhadapan dengan laut Sulu, dilihat begitu strategik kepada US dalam merealisasikan impian mereka dalam menguasai sumber 'emas hitam' laut Sulu ini.Seperti yang diketahui umum, minyak mentah/crude oil, adalah salah satu sebab utama mengapa US melakukan 'penjajahan terancang' ke atas negara-negara Arab.Lihat saja apa yang berlaku dengan Iraq, Kuwait, dan yang terbaru Libya.Dan kini, adalah tidak mustahil jika mereka mula beralih arah ke kawasan yang mempunyai sumber lebih besar yang belum diteroka...

Menurut satu info, (tidak dapat dipastikan kebenaran info ini, sekadar perkongsian) pihak Amerika akan membawa masuk seramai 3000 orang guru kulit putih yang pandai berbahasa Tausug/Suluk ke Jolo, Sulu pada tahun ini.Tujuannya adalah untuk mengajar dan membangunkan Sulu, agar entiti 'Kesultanan Sulu' akan dapat dihidupkan semula.Ini adalah kerana, Amerika sebenarnya ingin mempergunakan Kesultanan Sulu ini agar mereka menghidupkan semula tuntutan terhadap kedaulatan Sabah.Mengapa Sabah?Kerana reserve simpanan minyak di laut Sulu dikatakan menjangkau sehingga ke daerah Sandakan di Sabah.Maka dengan itu, Sandakan mesti diambil semula dan Kesultanan Sulu, akan dijadikan kambing hitam demi untuk mencapai matlamat keji Amerika/The Hidden Hand itu.

3. Percubaan Untuk Mematahkan 'Kebangkitan Dari Timur'.

Kenapa kerajaan Filipina ketika ini dilihat seperti 'menyokong sepenuhnya' tindakan kerajaan Malaysia untuk memerangi para penceroboh yang ketika ini telah pun digelarkan sebagai pengganas ini?Pada pendapat aku, sebenarnya kerajaan Filipina 'terlibat dibelakang tabir' dalam kisah pencerobohan ini.Mereka sebenarnya hanya bermain wayang dengan kerajaan Malaysia.Kenapa?Biar aku jelaskan satu persatu kenapa aku berpendapat sedemikian.

1. Kerajaan Malaysia (Islam) & self-proclaimed 'Kesultanan Sulu' (Islam).Maknanya, apa yang berlaku ketika ini adalah 'peperangan' sesama Islam.Mereka ini (MNLF, MILF, SSDI, self-proclaimed Kesultanan Sulu, Muslim Mindanao) telah berperang selama berdekad lamanya dengan kerajaan Filipina.Atas sebab itulah, kerajaan kafir Filipina dengan tangan yang terbuka dan hati yang gembira, merasa amat 'senang' sekiranya Malaysia dapat 'membantu' mereka untuk menangani musuh yang telah lama berperang dengan mereka ini.Kerajaan Filipina secara tidak langsung akan dapat 'mencuci tangan' dan berjaya memindahkan sedikit kebencian orang-orang Islam di Selatan Filipina ini kepada Malaysia diatas tindakan membunuh pengganas-pengganas kiram ini.Walaupun pada awalnya Malaysia cuba untuk mengambil pendekatan 'menarik rambut dari tepung' dengan penceroboh-penceroboh ini atas dasar saudara seagama, namun rasanya tindakan berlembut kerajaan Malaysia terhadap geng kiram ini telahpun dijangka oleh Filipina.Apa yang diperlukan oleh mereka adalah 'pencetus/trigger' dan akhirnya setelah 3 minggu pencerobohan geng kiram berlaku, akhirnya 'bom jangka' yang tersimpan sekian lama telah dicetuskan oleh geng pengganas kiram dan pertumpahan darah sesama Islam mula berlaku.Siapa yang akan mendapat manfaat daripada pertumpahan darah ini?Sudah tentu salah satunya adalah kerajaan kafir Filipina serta golongan yang sentiasa ingin melihat umat Islam berpecah belah.

2. Kenapa Filipina ingin memindahkan kebencian masyarakat Islam Sulu kepada Malaysia?Malaysia sememangnya selama ini diketahui oleh Filipina sebagai pihak yang banyak membantu para pejuang Islam Sulu/Moro dalam peperangan mereka menentang pemerintahan kafir Filipina.Terdapat banyak info yang mengatakan bahawa para pejuang Sulu/Moro ini sebenarnya dilatih oleh Malaysia di satu lokasi di Sabah suatu ketika dulu dan senjata yang digunakan oleh mereka dibekalkan oleh Allahyarham Muammar Gadafi, bekas presiden Libya yang telah dibunuh oleh Amerika.Hadji Acmad Bayam, bekas ketua propaganda MNLF, telah mengeluarkan kenyataan mengatakan mereka mempunyai simpanan senjata di Sabah yang disembunyikan selepas latihan dan yakin pihak berkuasa Malaysia tidak akan menjumpai senjata berkenaan.Senjata termasuklah G1 dan FAL yang diperbuat oleh Belgium dimana bekas presiden Libya Muammar Gadafi memberikan kepada mereka melalui Malaysia (?).(Sila rujuk artikel INI dan INI untuk maklumat lanjut.)

Bila kesalahan dan kebencian ini dapat dipindahkan oleh Filipina kepada Malaysia, maka dengan sendirinya proses penyatuan umat Islam yang sedang giat diusahakan oleh para pejuang dan pendakwah Islam di akhir zaman ini akan mengalami kesukaran.Perang saudara akan tercetus sesama Islam, dan ini akan membuatkan umat Islam menjadi semakin lemah.Puak kafir akan bertepuk tangan & bersorak gembira kerana berjaya memperbodohkan umat Islam untuk berperang sesama sendiri.

Malaysia, Selatan Thailand, Indonesia, Brunei dan Selatan Filipina adalah negara/kawasan majoriti penduduk Islam terbesar yang terletak di benua 'Timur' ini.Nabi Muhammad SAW dalam hadisnya telah menyatakan dengan jelas bahawasanya kebangkitan umat Islam di akhir zaman akan bermula dari 'Timur' dan ramai yang beranggapan bahawa 'Timur' yang dimaksudkan oleh Rasulullah itu adalah merujuk kepada salah sebuah lokasi/negara dikawasan Asia Tenggara ini.

Sabda Rasulullah SAW :
"Akan datang Panji-Panji Hitam dari Timur, seolah-olah hati mereka adalah kepingan-kepingan besi.Sesiapa yang mendengar tentang mereka, hendaklah datang kepada mereka dan berbaiatlah kepada mereka, sekalipun terpaksa merangkak di atas salji."

"Al-Mahdi akan muncul setelah keluarnya Panji-panji Hitam dari sebelah Timur, yang mana pasukan ini tidak pernah kalah dengan pasukan mana pun."

(Aku tidak akan mengulas lanjut mengenai Hadis Nabi mahupun pengkisahan mengenai kemunculan Panji-Panji Hitam & kedatangan Imam Mahdi ini.Kepada yang kurang mengetahui mengenai hal ini, anda disarankan untuk membuat kajian sendiri dan membaca artikel-artikel mengenai kisah ini di internet mahupun dengan guru-guru agama)

Sesungguhnya kerajaan kafir Filipina yang disokong oleh Amerika/The Hidden Hand sememangnya telah mengetahui tentang hal ini.Oleh sebab itulah, maka satu 'black ops' diperlukan oleh mereka untuk menggagalkan proses penyatuan dan kebangkitan semula umat Islam ini.Mereka ini sebenarnya bersembunyi disebalik topeng dajjal mereka, kerana sesungguhnya Islam adalah ancaman yang sangat besar kepada mereka dalam menjayakan rancangan mereka untuk menjadikan dunia ini sebagai syurga kepada hawa nafsu mereka.Walaupun begitu, sepintar manapun perancangan mereka, mereka tidak akan dapat mengalahkan perancangan Yang Maha Esa.

ALLAH SWT berfirman dalam al-Quran Surah Al-Imran ayat 54 : 
“Dan mereka merancang (tipu daya), Allah juga merancang (membalas tipu daya), Dan ALLAH sebaik-baik Perancang (membalas tipu daya)”

Kesimpulan
Berdasarkan analisis ini, aku meyakini satu perkara : bahawa sesungguhnya Amerika/The Hidden Hand melalui CIA adalah tok dalang sebenar dalam pencerobohan Lahad Datu ini.Cuma tidak dapat dipastikan secara jelas melalui pihak manakah operasi sulit mereka ini berjalan.Ataupun adakah mereka juga sebenarnya melakukan 'joint-operation' sama seperti apa yang dilakukan oleh PDRM-ATM ketika ini?Adakah CIA, Kiram, kerajaan Filipina, Nur Misuari dan pihak-pihak tertentu di dalam Malaysia bersekongkol dalam krisis pencerobohan kedaulatan Sabah ini?Aku tinggalkan persoalan itu kita fikirkan bersama...

Credit to: Tekok Beriuh.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SALAM MESRA

Assalamualaikum w.b.t

Terima kasih atas kesudian berkunjung ke blog ini. Sejak akhir-akhir ini statistik menunjukkan adanya kunjungan dari pelawat-pelawat yang mencatatkan kekerapapan lawatan bagi sesetengah entri dalam blog ini. Kebanyakannya entri yang berkaitan dengan s]umber manusia, pengurusan organisasi dan seumpamanya. Siapa pun anda, plagiat merupakan sesuatu yang tidak beradab tanpa meminta izin terlebih dahulu dengan apa jua cara. Apapun, diharapkan agar mana-mana entri di dalam blog ini dapat memberi manfaat kepada anda.