Isnin, Januari 31, 2011

RENUNGAN BERSAMA

 Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan.  
 Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu  
   bunyi.. jeng!jeng!jeng! .. bunyi.... aauuummmmm!! ! Bunyi harimau yg  
               kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja.              
                                                                         
  Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu  
kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar,
  kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang  
 pukang.. Sempat ju ga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham  
                            dek harimau tadi..                            
                                                                         
  Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi  
   untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun ter ju nlah ke dalam    
 perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut  
 pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah
                                 perigi.                                  
                                                                         
 Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun  
berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah
  agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba  
                dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.                
                                                                         
Aaaaa!!!!.... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat
   bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib.... Dah jatuh    
 ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah  
                   ada buaya. Semakin risau dan takut.                    
                                                                         
  Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus  
  putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba  
 Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak... Cis,  
kurang ajar punya tikus. Alahhhh... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor
tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai
  kat atas.Tikus hitam ni pun gigit ju ga tali tu. Cis, lagi satu. Macam  
            mana aku nak buat ni... habislah jadi mangsa buaya            
                                    .                                    
 Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali  
 putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba
  Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar  
         satu bunyi..... uuuuuuuuuuuuu. .. Bunyi lebah bawa madu.        
 Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa  
madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba
          Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata.          
 Hamba Allah tu kata, "Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya
ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni." kerana setitik madu si hamba
Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya  yg menantinya di bawah.
                          
                         Kalau semua nak tahu ... 
 
                        
 Si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut
  kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 2 ekor  
 buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur
                                  nanti.                                  
   Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau  
 pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka  
                           pendeklah umur kita.                          
  Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan ju ga malam yang  
        sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu.        
Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat
 dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa  
pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada
     Allah.. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah. ..      
         
Renung-renungkan..........
selamat beramal.                                                                  
                      1 minit untuk mengingati Allah                      
                                                                         
                                 Step 1:                                  
         Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih akan:          
                              *SUBHANA'LLAH                              
                             *ALHAMDULI'LLAH                              
                           *LA I LAHA ILLA'LLAH                          
                              *ALLAHU AKBAR                              
                             *ASTAGHFIRU'LLAH                            
                *LA ILAH ILLA'LLAH, MUHAMMADUN RASULU'LLAH                
 *ALLAHUMMA SALLY WA SALLEM WABAREK ALA SAYYEDINA MUHAMMAD *WA AALIHE WA  
                             SAHBIH AJMA'EEN                              
                                                                         
                                 Step 2:                                  
 Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat, perkataan demi perkataan
                                                                         
                                 Step 3:                                  
    Forward email ini kepada sekurang-kurangnya 7 orang sahabat anda.    
                                                                         
                                Result 1:                                
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk mengingati,
            berdoa dan bermunajat kepada ALLAH Yang Maha Esa.            
                                                                         
                                Result 2:                                
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk mengingati,
                berdoa kepada Nabi Muhammad Alaihisallam.                
                                                                         
                                Result 3:                                
      Dalam masa satu jam sekurang-kurangnya 7 orang telah mendoakan      
kesejahteraan untuk kamu dan di AMIN oleh para Malaikat INSHA'A'LLAH Oleh
 itu... duduklah sambil merenungi betapa kekuasaan Allah dalam kehidupan  
 kita seharian kerana melakukan segala yang di redhaiNya.Bersamalah kita  
   berdoa agar sentiasa dinikmati kesejahteraan dan kelapangan akal dan  
 fikiran dalam kita menjalani kehidupan seharian dalam apa jua yang kita.

Ahad, Januari 30, 2011

POLEMIK PERUBAHAN KALENDAR AKADEMIK


Pengumuman Kementerian Pengajian Tinggi mengenai perubahan kalendar akademik bagi pusat-pusat pengajian tinggi di Malaysia telah menimbulkan polemic bukan saja dikalangan ahli-ahli akademik, tetapi juga kepada para pelajar tempatan. Walaupun adanya tujuan yang begitu penting dan baik tetapi bagi kebanyakan masyarakat tempatan menolaknya atas pelbagai alasan.

Melihat kembali tujuan perubahan ini, ia dilakukan bagi memberi ruang dan peluang pembabitan Negara luar untuk menyumbangi kepakaran di pusat pengajian di Malaysia di mana selama ini wujud kekangan masa dan tempoh akibat daripada perbezaan kalendar akademik antara Negara luar dan Malaysia. Begitu juga dari kalangan ahli akademik Malaysia, kesukaran ini mengehadkan perkongsian ilmu dan pengalaman antara ahli akademik di luar Negara dan tempatan. 

Perubahan kalendar akademik ini juga menyaksikan peluang pelajar-pelajar dari luar Negara untuk menuntut di sini cerah dan besar lantaran adanya keselarasan antara Malaysia dan negaranya. Ini lebih memudahkan mereka menyusun perancangan setelah tamat belajar di sana untuk terus menyambung pengajian di sini tanpa menuggu lama. Sekaligus kedatangan mereka memberi makna kepada Malaysia dari pelbagai sisi terutamanya cita-cita Malaysia untuk menjadikan Negara ini sebagai hub pendidikan antarabangsa.

Bagaimanapun alasan ini kelihatan ramai pihak sebagai lebih untuk mementingkan orang luar dengan mengkesampingkan masyarakat tempatan. Pendidikan di Malaysia merupakan sesuatu yang penting sama seperti mana-mana Negara pun. Jadi adalah sesuatu yang tidak molek jika keadaan ini berlaku ia akan membabitkan secara total pelajar-pelajar tempatan. Antara situasi yang dapat dilihat adalah dari beberapa sudut:

1-      1- Tempoh ‘cuti’ yang panjang kepada bekas calon SPM, STAM dan STPM:
Semua maklum pelajar-pelajar ini menunggu keputusan peperiksaan mereka selama 2 bulan sekitar februari setelah tamat peperiksaan awam sekitar disember. Kebanyakan mereka mengisi masa lapang dengan berkerja sambilan. Ada juga kalangan mereka yang menimba pengalaman dengan menghadiri kursus-kursus tertentu selain adanya segelintir daripada mereka yang memilih untuk berehat dan bercuti. Setelah keputusan keluar mereka masih dalam keadaan ini sehingga bulan julai sebelum menerima tempat di mana-mana institusi pendidikan. Keadaan ini kelihatan adanya pembaziran masa walaupun ada kalangan mereka yang mengisinya dengan bekerja. Tapi ada jaminankah mereka yang bekerja ini akan kembali belajar lantara sudah seronok memegang pendapatan sendiri? Malah lebih kasihan tatkala memikirkan sebilangan besar yang berehat dalam tempoh yang lama sebelum menyambung pengajian. Situasi ini boleh dikatakan seolah-olah boleh menyebabkan kehilangan ‘mood’ untuk mereka belajar semula sama ada kerana sudah mempunyai kerjaya sendiri atau juga seronok berlama-lamaan cuti. Lebih mengharukan jika ada yang mengambil tempoh hampir setahun cuti ini untuk melangsungkan perkahwinan mereka.  

2-      2- Pembaziran masa di kalangan pelajar lama:
Situasi ini turut menjejaskan masa bagi pelajar-pelajar sedia ada. Mereka yang sepatutnya tamat pengajian awal terpaksa menerima impaknya jika kalendar akademik yang baru ini dikuatkuasakan kepada mereka. Seharusnya jika mahu membuat perubahan ia tidak harus melibatkan mereka. Pembaziran masa ini akan menyebabkan prestasi mereka jatuh disamping kebanyakan mereka mempunyai perancangan masa depan dalam tempoh terdekat seperti mencari pekerjaan, membina keluarga dan sebagainya. Bagi kalangan siswazah di peringakat sarjana dan doctor falsafah ia juga turut member kesan kepada system pengajian mereka. Factor umur dan keterbatasan waktu akibat terikat dengan komitmen lain menjadikan perubahan kalendar akademik ini sesuatu yang merugikan mereka. Apa yang mereka cita-citakan tentu saja ingin menamatkan pengajian seawal mungkin lantaran mempunyai komitmen lain terhadap keluarga dan pekerjaan masing-masing.

3-     3- Ketidak selarasan dengan kalendar akademik persekolahan.
Masalah timbul terutamanya apabila melibatkan cuti semester sekolah dan pengajian tinggi. Selama ini didapati cuti semester antara kedua-duanya banyak persamaan dan ini memudahkan keluarga yang mempunyai anak di peringkat ini mengatur dan merancang cuti semester mereka berbanding jika cuti semester antara kedua-duanya tidak selari. Begitu juga dengan jadual peperiksaan awam persekolahan. Jarak tempoh peperiksaan, pengumuman keputusan dan kemasukan ke institusi pengajian akan menimbulkan pelbagai masalah di kalangan pelajar seperti masalah sosial, penurunan semangat sambung belajar dan sebagainya.

Berdasarkan situasi-situasi yang disebutkan, terdapat cadangan bagi menyokong perubahan kalendar akademik ini iaitu merombak kalendar persekolahan yang bermula januari dan berakhir disember. Keadaan ini juga termasuk merubah cuti-cuti semester persekolahan dan jadual peperiksaan awam seperti yang ada pada hari ini bagi memperlihatkan keselarasan antara kalendar akademik pengajian tinggi dan persekolahan. terdapat juga cadangan dan harapan daripada pelajar-pelajar lama agar kalendar akademik yang baru ini tidak diimplentasikan kepada mereka dan membiarkan mereka menghabiskan pengajian mengikut jadual asal.

Walaupun begitu jika pihak KPT mahu meneruskan agenda ini ia seharusnya dibuat penelitian yang menyeluruh bagi memastikan ada kebaikan dan faedah kepada pihak-pihak yang terlibat dikalangan masyarakat Malaysia. Penilitian ini juga harus mengambil pandangan daripada pihak-pihak lain bagi memastikan adanya kesepakatan dalam pelaksanannya pada masa depan. Jangan pula idea ini hanya berjalan dalam satu tempoh yang berakhir dengan mengembalikan kalendar akademik itu kepada yang asal seperti hari ini. Apa saja keputusan yang dilakukan dalam system pendidikan semuanya akan member kesan dan melibatkan diri pelajar juga.


Sabtu, Januari 29, 2011

KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA: PUSINGAN PEMBENTUKAN DASAR PENDIDIKAN




Bagi setiap negara yang sudah mencapai kemerdekaan, salah satu aspek penting yang amat dititikberatkan dalam usaha untuk menuju ke arah negara yang maju dan membangun dari aspek politik, ekonomi dan sosial ialah penekanan terhadap perlaksanaan sistem pendidikan negara. Sistem pendidikan yang dilaksanakan di dalam sesebuah negara, penting bukan sahaja kerana fungsi kebajikan dan sosialisasinya iaitu di mana kanak–kanak dididik untuk menjadi insan yang berjaya dan mengenali budaya serta alam sekeliling, tetapi juga boleh digunakan sebagai wadah untuk menyampaikan ideologi kebangsaan kepada masyarakat iaitu melalui penerapan tentang kefahaman serta nilai–nilai positif untuk perpaduan kaum di kalangan para pelajar

Di Malaysia, dasar pendidikan mempunyai peranan yang amat penting dalam menentukan hala tuju sistem pendidikan negara yang mana dasar ini dikenali sebagai ‘Dasar Pendidikan Kebangsaan’. Dasar Pendidikan Kebangsaan mula dilaksanakan di negara ini dalam tahun 1957. Umumnya, terdapat 3 tujuan utama yang terkandung dalam dasar pendidikan kebangsaan ini:

1-    Untuk mewujudkan satu sistem pelajaran yang dapat memenuhi keperluan negara dan menggalakkan perkembangan kebudayaan, sosial, ekonomi dan politik.
2-  Untuk menghasilkan pelajar yang berdisiplin serta mematuhi dan menghormati kedua ibu bapa mereka di mana prinsip ini sejajar dengan dasar dan polisi pendidikan untuk mengadakan proses pengajaran dan pembelajaran yang cekap dan efisien dengan keperluan untuk mengelakkan perbelanjaan awam yang tidak tersusun.
3-  Untuk memastikan agar dasar ini dapat dilaksanakan dengan berkesan khususnya dalam menentukan perkembangan sistem pendidikan yang progresif dan bahasa kebangsaan dijadikan sebagai bahasa pengantar yang utama.

Integrasi antara kaum pula merupakan isu yang amat diberi perhatian oleh pihak kerajaan ketika menggubal dasar pendidikan selepas negara mencapai kemerdekaannya. Laporan Razak 1956  dan Laporan Rahman Talib 1960 telah menggariskan dengan jelas dasar yang berkaitan dengan nilai – nilai integrasi antara kaum ini. Antara langkah yang telah diambil dalam usaha untuk mengukuhkan dasar pendidikan negara ini ialah dengan:
1-    Menjadikan bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa pengantar utama di semua sekolah,
2-    Menggunakan sukatan pelajaran dan sistem peperiksaan yang sama di setiap sekolah dan
3-    Guru–guru yang mengajar di sekolah haruslah dilatih di bawah satu sistem latihan perguruan yang sama.

Ketiga–tiga faktor ini merupakan kunci kepada pembentukan arah dan orientasi nilai sistem pendidikan kebangsaan negara ini. Menerusi perancangan yang sistematik, kurikulum latihan perguruan yang seragam dan amalan–amalan pedagogi di bilik-bilik darjah yang bersesuaian, maka sistem pendidikan kebangsaan ini dijangka dapat membentuk ciri-ciri tingkahlaku dan sikap pelajar yang bersesuaian dengan tatasusila masyarakat Malaysia.
           
Pembentukan dasar pendidikan berjalan melalui beberapa tingkatan yang membentuk pusingan sebagai symbol kesempurnaannya. Sejauhmana keberkesanannya dapat dilihat dalam tempoh-tempoh tertentu setelah  diimplementasikan dalam system pendidikan di Malaysia.

1.    Vission and issues:
Sesebuah dasar akan dimulakan dengan adanya visi yang menjadi matlamat dan keperluan bagi Negara selain adanya isu yang ditimbulkan dalam kalangan masyarakat mahupun ahli akademik dan pemimpin Negara.


2.     The government and the ministry of education:
Pihak kerajaan dengan melibatkan Kementerian Pelajaran Malaysia mengambil tanggungjawab untuk meneruskan proses ke arah pembentukan sesebuah dasar baru dalam pendidikan. Maklumat-maklumat berkaitan dikumpul untuk dijadikan bukti dan bahan sokongan sebelum dibawa ke proses seterusnya.


3.    Policy forum: debates on issues and context:
Isu dibawa ke parlimen untuk diperbahaskan serta melalui soal-jawab terhadap isu dan kandungannya. Jika ada kelemahan perlu diperbaiki dan di bawa semula ke meja perundingan untuk didebatkan sehingga disokong dan dipersetujui untuk dibentuk sebagai satu dasar baru.


4.    Policy problem identification and relevant theoretical frames:
Mengenalpasti sebarang masalah yang wujud pada dasar melalui asas-asas ilmu yang betul. Penglibatan daripada orang yang berkelayakan diperlukan atas kapasiti pengalaman dan pengetahuan yang ada. Dapatkan kepastian dengan mengenalpasti apakah rangka teori yang sesuai dan relevan digunakan dalam membentuk dasar berkenaan.


5.    Policy solution alternatives and feasibilities assessment:
Mencari alternatif dalam menyelesaikan masalah yang wujud pada dasar dengan melihat dan menngunakan bentuk penilaian yang berdaya maju. Buat pertimbangan melalui situasi yang realiti sama ada dasar itu boleh dilaksanakan atau tidak selain melihat sejauhmana jurang yang wujud pada masa kini dan masa depan apabila dasar itu dilaksanakan.


6.    Policy implementation; communication, manpower & expertise dan logistic:
Proses pelaksanaan dasar melalui cara membuat hebahan dan penjelasan kepada masyarakat khususnye kepada pihak-pihak terlibat dengan pendidikan. Pemberitahuan melalui pekeliling adalah satu cara berkesan sebagai satu saluran yang betul untuk disebarkan. Latihan perlu diberikan kepada sasaran untuk melahirkan orang yang pakar selain member kuasa kepada pihak terlibat untuk melaksanakan dasar. Peruntukan juga harus diberikan bagi membantu pelaksanaan dasar serta menyediakan kemudahan dan keperluan untuk memastikan dasar dapat berjalan dengan jayanya.


7.    Ongoing policy progress monitoring or assessment:
Menentukan pihak mana yang harus yang menyelia dan menjadi pemantau dalam pelaksanaan dasar selain memikirkan untuk mendapatkan cara bagaimana pelaksanaan dasar ini dapat diteruskan. Pengukuran terhadap penilaian dilakukan untuk memastikan adanya kemajuan pada dasar yang dilaksanakan..


8.    Policy completion and evaluation:
Penyempurnaan pada dasar yang dilaksanakan dengan melalui penilaian yang dijalankan demi melihat sebarang kemungkinan yang memaparkan kelemahan seterusnya diperbaiki untuk menjadikan dasar lebih sempurna untuk diteruskan.


9.    Policy review teams and reports:
Penyemakan pada dasar yang dilaksanakan melalui pembentukan sebuah kumpulan dengan menyemak semula dasar serta mengkaji kesan yang diperolehi daripada pelaksanaan sehingga proses membuat laporan khas mengenainya.

 ______________________________________________________________________________________

Ini merupakan nota kuliah bagi kursus Pengurusan Sumber Manusia Dalam Pentadbiran Pendidikan. 

Rabu, Januari 26, 2011

MENGIMANI TANPA MEMPERSOAL PERKARA GHAIBIYAT DAN SAM'IYYAT


Dalam dunia ini tidak semua benda dapat dilihat dan dirasa oleh manusia dengan pancaindera dianggota badannya. Ada juga ilmu-ilmu yang menjadi rahsia sehingga tidak dapat diketahui oleh manusia secara jelas. Untuk menjelaskan kenyataan ini, ia lebih tepat menggunakan perkataan ghaibiyat dan sam’iyat. 


Ghaibiyat secara umunya membawa erti perkara-perkara yang ghaib dan terhijab untuk diperlihatkan kepada manusia. Atau dengan kata lain manusia tidak dapat melihat dan merasakannya melalui mata kasar atau menyentuhnya dengan kulit. Contoh mudah adalah kewujudan jin dan syaitan yang ada disekeliling manusia. Walaupun menyedari akan adanya makhluk-makhluk itu, ia masih tidak dapat dilihat oleh manusia. 

Manakala sam’iyyat pula membawa erti perkara-perkara yang menjadi pengetahuan hanya melalui pendengaran atau didengarinya tanpa dapat dilihat perkara-perkara berkenaan. Contohnya adalah berkenaan dengan syurga dan neraka yang hanya diketahui manusia melalui al-quran atau hadith nabi. Untuk menyaksikan keadaan syurga dan neraka tentu saja mustahil.

Setiap penganut Islam wajib mempercayai akan adanya unsur-unsur ghaibiyat yang tidak boleh dipertikaikan walaupun tidak dapat dilihat secara nyata melalui penglihatan mata. Bahkan untuk mengkufurinya pula menjadikan keimanan seseorang itu rapuh lantaran tidak meyakini akan adanya perkara-perkara ghaib yang menjadi pengetahuan Allah.

Selain mengakui akan adanya unsure maujud yang harus diimani seperti mukjuzat al-Quran dan pengutusan rasul-rasul setiap muslim harus juga mengakui akan kewujudan malaikat dan hari akhirat serta ketetapan qada’ dan qadar Allah. Syurga dan neraka yang menjadi persinggahan akhir kehidupan manusia di akhirat juga menjadi kewajiban untuk diimani selain mengakui akan adanya iblis dan syaitan yang wujud sama bersama manusia di alam ini. 

Pernah Nabi s.a.w didatangi sekumpulan kaumnya dengan membawa persoalan berkaitan roh. Lalu baginda diwahyukan Allah untuk member jawapan bertapa ianya adalah urusan Allah. Begitu juga tatkala ditanyakan tentang kematian dan kiamatnya dunia, tetap nabi katakan ianya adalah urusan Allah. 

Ketetapan melalui qada dan qadar allah tiada siapa yang mengetahui lantaran dangkalnya ilmu manusia untuk mengatasi pengetahuan allah yang maha luas. Hanya dengan iman dan kenyakinan kepada Allah sahaja menjadi benteng untuk setiap manusia berterusan mengimani perkara-perkara yang menjadi rahsia dan ghaibiyat dari pandangan manusia.

Namun perkara-perkara ini bukan menjadi isu utama dalam menyakini keimanan kerana banyak lagi perkara yang maujud boleh dilihat dengan mata menjadi bukti kepada kehebatan Sang Pencipta. Jangan kerana menginginkan bukti betapa hebatnya Allah melalui perkara-perkara ghaib, apa yang wujud di alam secara nyata dan jelas ini dikesampingkan.

Jangan pula mempersoalkan mengapa perkara-perkara ghaib itu tidak didedahkan untuk pengetahuan manusia. Tentu ada hikmah tersembunyi yang sengaja Allah rahsiakan dari pengetahuan dan penglihatan manusia. Antara lain bukankah Allah menuntut supaya manusia sentiasa berfikir melalui banyak ayat yang tercatat dalam Kalam-Nya? Jadi, berfikirlah. Moga-moga iman di dada sentiasa kukuh dan teguh untuk mengimani apa yang tersirat disebalik yang tersurat dari perkara-perkara ghaibyyat dan sam’iyyat.

Ahad, Januari 23, 2011

RASA BERTUHAN


Kalau manusia mengenali Tuhannya
Hancur luluh hatinya lembutlah jiwanya
Tak sempat mengingati perkara yang lain
Hati dan jiwanya semata-mata terpaku
Dengan Tuhannya

Jika manusia mengenali kehebatan
Keagungan Tuhannya kecutlah perutnya
Kalau manusia sentiasa sedar 
Pendengaran, Penglihatan dan pengetahuannya

Tuhan tidak pernah lekang dari manusia
Nescaya manusia ini tawaduk merendah diri
Di bumi Tuhannya

Jika manusia rasa bertuhan hidup di hatinya
Matilah angan-angan 
Takut pun datang menerpa dihatinya
Manusia akan sibuk dengan dirinya  
Tak sempat memikirkan diri orang lain
Takut dan bimbang tak sempat mengumpat

Aduh! kalau Tuhan sentiasa dihati
Perasaan berTuhan mencengkam dihati
Mengenang pula nikmat
Nikmat Tuhan yang banyak
Bertambah perasaan cinta dan takut
 
Cinta kerana nikmat dan kasih sayangnya
Takut kalau nikmat ditarik semula
Kalau terbuat dosa akan diazabnya

Begitulah kalau seseorang hamba mengenali Tuhannya
Hatinya sangat sibuk dengan Tuhan
Dunia dan nikmatnya tidak mempengaruhinya
Sekalipun dunia di tangannya

Sabtu, Januari 22, 2011

PRODUK HIBURAN ISLAM PERLU GARIS PANDUAN



DUNIA hiburan tanah air sejak kebelakangan ini dihidangkan dengan drama dan telefilem berbentuk dakwah. Tahniah apabila Imam Muda, Akademi al-Quran dan beberapa siri drama berkualiti tinggi berjaya menjadi fenomena kepada masyarakat.

Semakin banyak produser berlumba menerbitkan rancangan bercirikan Islam. Meskipun peratusnya masih kecil berbanding hidangan hiburan lain, sekurang-kurangnya penonton yang inginkan program berunsur keagamaan mempunyai pilihan.

Namun, masih banyak kelemahan dilihat menyebabkan niat menerapkan nilai agama kepada penonton tidak mencapai matlamat, malah menimbulkan lebih banyak kekeliruan dan mula diperbahaskan. Umpamanya, adegan cara berdoa serta memberi salam yang dipermain-mainkan. Ada adegan menunjukkan jemaah surau bermain mata antara lelaki dan wanita di sebalik tabir pemisah, belum lagi ustaz alim berjalan berdua-duaan dengan bukan muhrim. 

Perlukah dalam drama peguam syarie digambarkan sangat terbuka dalam soal bersosial hingga boleh pula makan berduaan dalam rumah perempuan? Timbul juga polemik antara pembikin filem dan intelektual mengenai filem genre seram yang memaparkan ustaz sebagai penghalau hantu. 

Presiden Persatuan Pengeluar Filem Malaysia (PFM), Ahmad Puad Onah, yang menjelaskan perkara itu berkata watak diketengahkan mengikut jalan cerita ditetapkan dan sudah tentu watak dilakonkan bersesuaian dengan skrip. Katanya, filem genre seram mengisahkan suasana seram bukan mengenai hidup ahli agama. Watak ustaz diwujudkan bagi memberikan moral atau nasihat kepada penonton yang menonton filem berkenaan. Persoalannya, sejauh mana moral dan nasihat itu dapat diterima masyarakat. Seharusnya penerbit filem faham apa maksud cerdik pandai mengenai bahaya pemahaman ini dalam struktur sosial masyarakat.

Pengarah Institut Sosial Malaysia, Prof Madya Dr Mohamed Fadzil Che Din, berkata pendedahan berterusan masyarakat terhadap filem atau cerita genre seram yang ketika ini dilihat begitu keterlaluan, boleh memberikan kesan buruk terhadap struktur sosial masyarakat. Tema hiburan Islam perlu ditafsir semula dan diperkemaskan supaya selari dengan maksud dan kehendak syariah. Jika penulis skrip dan penerbit bebas mendefinisikan Islam melalui kacamata masing-masing, dikhuatiri pemahaman Islam akan menjadi kacau bilau.
Niat murni penghasil drama dan filem berteraskan Islam tidak dipertikaikan tetapi bagi memastikan hasrat itu benar-benar memenuhi matlamat, perlu ada penyelidikan supaya hasilnya nanti tidak lari daripada syariat Islam sebenar. 

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) boleh mengambil inisiatif membantu ahli industri hiburan dengan menyediakan garis panduan yang jelas serta mudah dituruti dan pada masa sama tidak ber canggah ajaran Islam. Saranan ini sangat penting memandangkan kesan media terhadap pemikiran masyarakat sangat besar. Kita tidak mahu apa yang ditonton diterima bulat-bulat oleh penonton disebabkan salah faham atau kejahilan mereka.

Penghasilan produk hiburan bercirikan Islam adalah tanggungjawab yang tidak boleh diambil ringan dan tidak keterlaluan ia sebahagian fardu kifayah yang sangat dituntut. Islam juga tidak menafikan keperluan hiburan kepada manusia tetapi hiburan itu perlu selari tuntutan fitrah dan syariah.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/ProdukhiburanIslamperlugarispanduan/Article

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SALAM MESRA

Assalamualaikum w.b.t

Terima kasih atas kesudian berkunjung ke blog ini. Sejak akhir-akhir ini statistik menunjukkan adanya kunjungan dari pelawat-pelawat yang mencatatkan kekerapapan lawatan bagi sesetengah entri dalam blog ini. Kebanyakannya entri yang berkaitan dengan s]umber manusia, pengurusan organisasi dan seumpamanya. Siapa pun anda, plagiat merupakan sesuatu yang tidak beradab tanpa meminta izin terlebih dahulu dengan apa jua cara. Apapun, diharapkan agar mana-mana entri di dalam blog ini dapat memberi manfaat kepada anda.