Carian Daripada Blog Ini

Ahad, Jun 14, 2015

MACAM-MACAM PROPOSAL

Cuti sekolah selama dua minggu ni umumnya telah aku manfaatkan sebaik-baiknya. Daripada menguruskan urusan peribadi yang belum pasti selesai sehinggalah kepada membantu uruskan urusan orang yang tidaklah seberapa. Tapi memang, macam-macam perkara aku telah buat. Memandangkan esok dah mula bersekolah, maka aku catatkan semua yang penting telah aku dan sedang aku usahakan agar aku sendiri tak lupa. Biasalah, bila sesi persekolahan bermula, macam-macam hal lain yang aku kena fikirkan pula. Semua keinginan tu aku sebutkan ianya sebagai 'proposal' sebab ia asalnya adalah sekadar angan-angan serta impian dan ia belum sepenuhnya terealisasi.

1) Proposal Penerbitan Buku.

Aku ni nak kata terdesak nak terbit buku, tidaklah sangat. setakat ini ada beberapa buku yang patut publish sebelum PBAKL15 hari tu, belum sempat dicetak. Tak apalah. Aku yakin sebelum hujung tahun ni mesti dah ada. Tapi yang aku terdesak sangat adalah, aku cuba nak meloloskan diri mendapat tempat di syarikat-syarikat penerbitan yang terkenal dengan cara usaha sendiri. Sebelum ni, bersiri-siri program anjuran MBKM aku ikuti dan beruntung sebab semua karyaku diterima oleh syarikat-syarikat yang bolehla kata ada nama menerbitkan buku aku. Tapi hari tu, aku sendiri propose pada Karangkraf, dua tajuk, Siri Sahabat Bagaikan Bintang di Langit dan Mahmudah vs Mazmumah. Kena reject lah pula dengan alasan style penulisan aku tak sesuai untuk house style mereka. Baik. Tiada rezeki aku di sini, maka akan aku usahakan propose kedua2 judul ini ke syarikat yang lain pula. 

2) Proposal Sambung Belajar.

Ikut hati, sekarang juga aku mahu sambung. Aku dah malas nak menunggu memandangkan dulu pernah berangan-angan mahu berhPhD pad usia 30 tahun. Tapi yang berlaku, masters aku tamat pada usia yang itu. Apakan daya, itulah situasinya bagi aku yang memang ada kerjaya yang perlu diberi perhatian. So, sekarang, aku nak sambung Phd dengan HLP atau CBBPTB supaya dapat cuti, kalau tak dapat biasiswa pun tak apalah, janji aku dapat buat research aku dengan tenang tanpa gangguan dan komitmen besar yang lain. Sekarang ni aku usahakan sebuah proposal yang aku sendiri tak pasti dan cukup kuat ke tak. Pada aku proposal tu tak la sukar sebab aku sendiri ada pengalaman buat reseacrh, tapi bidang dan skop kajian tu aku tak pasti sama ada selari tak dengan misi KPM. Orang kata proposal kena dipastikan dalam lecel critical field sedangkan yang bermain-main dalam fikirkan aku, senarai-senarai bidang yang ada dalam iklan tu tak dianggap sebagai critical field ke?

3) Proposal Tukar Tempat Bertugas.
Ni satu lagi angan-angan. Kadang-kadang aku muhasabah diri aku, adalah self esteem aku tercapai menerusi kerjaya aku sebagai guru sekolah rendah ni? Jujur, dalam tugasan mengajar, aku sangat tidak ada masalah. Yang jadi penat dan letih adalah tugasan di luar pengajaran. Macam-macam portfolio aku pegang. Aku jadi cacamarba. Meski pun aku pernah diberi APC pada tahun 2012 (setelah 4 tahun aku posting), aku tak rasa ia memberi kepuasan terhadap tugas pengajaran aku. Pada aku, untuk seseorang tu puas da tak ralat dengan tugas-tugasnya, ia perlulah tidak terbeban dengan komitmen-komitmen besar yang lain pada satu waktu yang sama. Sudahlah kelas-kelas perlu diutamakan, tetapi dalam masa sama macam-macam tugas yang diberikan perlu juga diselesaikan. Kadang-kadang terpaksa pejam mata masa mengajar agar tugasan yang banyaknya berkaitan pengurusan dan pengkeranian dapat diselesaikan dengan baik. Jadi, dari sini aku fikir, apalah salahnya aku apply ke mana-mana bahagian di KPM agar aku dapat fokus dengan satu bidang kerja sahaja. Tapi dalam masa aku juga risau, adakah nanti ia semuadah seperti yang disangka. Adakah aku tidak akan merindui sekolah selepas itu? Adakah aku mampu travel sana sini sedangkan aku ni bukan jenis kaki travel? Adakah cuti-cuti yang banyak bagi orang pejabat mungkin tak mudah diluluskan berbanding di sekolah asal cuti sekolah je aku boleh buat macam-macam kerja? Entahlah. Tapi, resume telah aku siapkan sebenarnya, tinggal nak hantar je. Tapi tak yakin.

4) Proposal Hiasan Dalaman Rumah.
Aku dah propose pada mak, dan tentunya ka setuju, tapi yang kena buat kerja adalah aku. Oh... Aku ni dari awal tahun dah fikir-fikir kat kepada untuk ubah dan tukar perabut dan kedudukannya dalam rumah, dari atas sampai ke bawah, dari depan sampai ke belakang, malah dari luar sampai ke dalam. Namun tak sempat-sempat. Ini mungkin disebabkan tiada orang yang dapat membantu sepenuhnya. Dah aku seorang je ada cuti banyak dan panjang, adik-beradik lain cuti hujung minggu je. Tu pun banyak hal juga semua. Jadi dalam cuti aku try la buat skit-sikit, tapi sampai dah nak habis cuti masih banyak yang belum direalisasikan. Bukanlah didorong oleh kehadiran Ramadhan minggu depan ni, tapi lebih kepada nak ubah cita rasa dan pandangan mata yang rasa bosan dengan kedudukan sedia ada. Tapi akan aku usahakan agar beberapa tempat yang penting sangat-sangat aku usahakan dulu, kalau tak dapat banyak, sikit pun jadilah. Nanti raya adalah nampak kelainan sikit.

5)   Proposal Hati ke Hati.
Untuk yang ini, tersangat-sangat aku tak pasti. Terus terang, bila ramai yang bertanya aku ada calon ke tidak, aku memang akan jawab 'no komen, wallahu 'alam, entahlah' dan lain-lain seumpamanya yang tdiak ke arah jawapan jelas, ya atau tidak. Sebenarnya, jawapannya tidak biarpun aku ada kawan perempuan yang mungkin ada potensi untuk aku proposenya. Namun, aku pula yang tak dapat cari masa dan situasi sesuai bila nak propose sedangkan kadang-kadang mesej dan keluar bersama-sama sering berlaku. Memang aku penakut...hohoho...terus terang tu. Aku takut kene reject sebab aku tak pasti apakah anggapan dia terhadap aku, sekadar kawan biasa-biasa atau pun lebih daripada biasa? Selain sebab aku ni takut kena reject, aku juga takut jika selepas ini banyak perkara perlu aku rombak dalam hidup. Ia adalah berdasarkan geografi dan demografi dia dan aku. Tempat bertugas, tempat tinggal, latarbelakang keluarga dan macam-macam yang lain aku fikirkan. Nampak benar aku sangat berhati-hati, namun sampai bila?

Ya Allah... Aku dah pernah bertarget-target dalam semua proposal di atas. Hanya aku harapkan adalah bantuan dan pertolongan daripada Mu sahajalah yang dapat melancarkan semua urusan berkaitan perkara-perkara di atas.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.: Search Anything Here :.