Carian Daripada Blog Ini

Rabu, November 04, 2009

.: AWAS: KRISTIANISASI DI MALAYSIA :.

Dalam sebuah kertas kerja yang bertajuk The C1 to C6 Spectrum: A Practical Tool for Defining Six Types of ‘Christ-centered Communities’ Found in the Muslim Context,” EMQ Vol. 34, Number 4 [October 1998], pp. 407-408) yang ditulis oleh John Travis ini meletakkan Golongan sasaran untuk dijadikan ‘Kristian Muslim’ dalam 6 kategori yang dinamakan sebagai spektrum. Spektrum-spektrum ini dinamakan dengan nama C1 hingga C6. Di bawah ini akan diperjelaskan spektrum-spektrum ini satu per satu. 



  Spektrum C1
Gereja-gereja tempatan yang menggunakan budaya dan bahasa asing dari masyarakat setempat. Sebagai contoh. Gereja mengunakan Bahasa Inggeris dan Budaya Barat sebagai praktik mereka di negara Malaysia ini. Identiti penganut dan pengunjung gereja dalam spektrum ini ialah Kristian. Muslim setempat mengenali mereka sebagai Kristian dan tahu benar mereka ini beragama Kristian.

Spektrum C2
Lebih kurang sama dengan C1 tetapi Gereja-gereja dalam kategori C2 ini menggunakan bahasa yang digunakan rakyat Islam tempatan. Tetapi segala perkataan berkenaan dengan hal ehwal agama Kristian dalam gereja-gereja tersebut masih menggunakan perkataan asal Kristian. Jadi mereka yang menjadi penganut serta pengunjung gereja ini merupakan Kristian dan mengekalkan Kristian sebagai identiti mereka. Orang-orang Islam setempat juga menganggap dan mengenali mereka ini sebagai Kristian. Masih terdapat jurang perbezaan besar antara seorang Islam dan Kristian dalam kategori ini.

Spektrum C3
Kategori ini melibatkan komuniti berteraskan Kristian tetapi telah dicontextualized (menyerap masuk) ke dalam adat budaya, bahasa dan cara hidup masyarakat Islam sebagai satu jalan dakwah mereka. Dalam kategori ini, mereka menyahkan @ membuang sedikit-demi sedikit mana-mana unsur berkaitan Islam dari muzik, persembahan kebudayaan, cara berpakaian, kerja-kerja seni, drama, filem, sastera, sukatan pelajaran dan sebagainya. Mereka ini menumpukan kepada perjuangan budaya dan menjauhkan sejauh-jauhnya Islam dengan langkah-langkah kecil pada permulaannya. Langkah ini bertujuan bagi mengurangkan rasa janggal masyarakat dengan agama Kristian dan mewujudkan rasa biasa dengan perkara-perkara berkaitan Kristian yang bakal dibawa masuk. Penganut-penganut dalam kategori C3 ini bertemu dalam bangunan gereja atau mana-mana tempat yang lebih neutral. Kebanyakan dari penganut kategori C3 ini merupakan penganut yang mempunyai latar belakang Islam sebelumnya sebelum diajak memeluk Kristian. Mereka ini menggelar diri mereka sebagai Kristian.

Spektrum C4
Kategori ini melibatkan sekumpulan muslim yang hampir ditarik masuk menganut agama Kristian tetapi masih lagi berpegang kepada Al-Qur’an yang tidak bercanggah dengan doktrin Kristian dan mengamalkan amal perbuatan dalam Islam seperti bersolat, membaca Al-Qur’an, berpuasa, menjauhkan diri dari memakan babi, tidak minum arak, tidak membela anjing serta mereka ini berpakaian seperti orang-orang Islam. Mereka ini pada asalnya merupakan muslim yang sangat naive dengan ajaran Islam dan didekati golongan mubaligh Kristian menawarkan agama Kristian tanpa perlu mereka mengorbankan identiti diri mereka sebagai Islam dalam masyarakat yang majoriti Islam. Cara hidup mereka masih Islamik, tetapi hakikatnya dalam solat dan amal ibadat mereka, unsur-unsur Kristian sudah mula menyrap masuk. Penganut agama Kristian dalam kategori C4 ini tidak menonjolkan diri mereka sebagai Kristian tetapi mereka menggelarkan diri mereka sebagai ‘pengikut Isa Al Masih’. Masyarakat Islam setempat yang menyedari kewujudan mereka hanya akan menganggap mereka ini satu bentuk pecahan mazhab Kristian tanpa mereka mengetahui bahawa kumpulan ini merupakan bekas-bekas orang Islam yang sudah hampir ditarik masuk beriktikad dengan akidah Kristian.

Spektrum C5
Ini merupakan kategori ‘Messianic Muslim’ iaitu ‘Muslim’ yang beriman dengan akidah yang menyatakan Jesus Christ @ Isa Al Masih itu Tuhan dan Penyelamat bagi mereka. Mereka ini hidup dalam komuniti masyarakat Islam dengan cara hidup Islam. Cara ibadat dan solat mereka sama seperti orang Islam dan penganut kategori C4, yang membezakan mereka dengan kategori C4 ialah mereka ini bertuhankan Jesus Christ dan menolak atau menafsirkan semula mana-mana aspek Islam yang bertentangan dengan ajaran Kristian. Mereka inilah yang bersembahyang dalam jemaah dengan cara solat orang Islam sepertimana yang telah ditanyakan saudari Irdina Khan dalam ruangan komen tersebut. Mereka ini mempunyai masjid yang dinamakan sebagai ‘Messianic Mosque’ (Masjid Al Masih) atau dikenali juga sebagai ‘Jesus Mosque’ (Masjid Isa). Menurut John Travis, dalam komuniti masyarakat yang majoritinya orang Islam, penganut kategori C5 ini dilihat oleh masyarakat Muslim disekeliling mereka sebagai sekumpulan Muslim yang pelik atau sesat. Tetapi bagi penganut kategori C5 ini pula, mereka mendakwa diri mereka sebagai Muslim yang beriman kepada Isa Al Masih sebagai anak Tuhan @ Tuhan dan Penyelamat mereka.

Spektrum C6
Ini merupakan sekumpulan Muslim murtad yang menganut Kristian tetapi melakukannya secara sembunyi-sembunyi. Oleh kerana takutkan ancaman serta tindakan undang-undang, mereka ini hidup dengan berpura-pura mengamalkan ajaran Islam, berpakaian seperti orang Islam dan beribadat seperti orang-orang Islam. Tetapi hakikatnya mereka ini menyambah Jesus secara senyap-senyap secara individu atau kumpulan kecil mereka. Mereka menzahirkan diri mereka sebagai Muslim bagi mengelabui mata masayarakat Muslim setempat. Masyarakat Muslim setempat juga mengangap mereka ini sebagai Muslim kerana tidak kenal dan tahu apa pegangan akidah mereka yang sebenar yang mereka sembunyikan. Mereka dalam kategori inilah yang ramai di Malaysia ini.




Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.: Search Anything Here :.