Carian Daripada Blog Ini

Khamis, November 25, 2010

MALAYSIA NEGARAKU



Baru-baru ini Kementerian pelajaran Malaysia memutuskan untuk mewajibkan subjek sejarah diajarkan di sekolah rendah untuk sesi persekolahan akan datang. Walaupun tidak mengkhusus kepada nama subjek - Sejarah - namun tema sejarah didedahkan kepada murid sesuai dengan tahap pengetahuan dan pengalaman murid dari perkara-perkara yang asas mengenai Malaysia. Untuk tujuan itu subjek ‘Malaysia Negaraku’ telah diperkenalkan dengan dirintis oleh murid tahun 1 tahun 2011 melalui penggubalan sukatan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).

Dengan obejektif membina jatidiri dan menyemai semangat patriotism dikalangan warga Malaysia, subjek ini begitu relevan untuk dipelajari murid seawal dari sekolah rendah. Dalam keunikan Malaysia yang mempunyai warga yang berbilang kaum, bangsa dan agama tentu saja memerlukan kaedah yang baik dan sesuai untuk menerapkan pengetahuan berkaitan dengan sejarah dan fakta. Ia demi memastikan adanya penyatuan hati dan perpaduan jiwa atas nama satu Negara tanpa mengira warna kulit dan tutur bahasa pada mana-mana individu di luar batas kasta-kasta bermasyarakat.

Salah satu pengetahui yang perlu diterapkan dalam jiwa masyarakat, khususnya murid di sekolah rendah adalah mengenai asal usul pembentukan Malaysia. Pengorbanan pejuang bangsa dan tanah air perlu didedahkan dengan tidak melupakan peranan imigran lain yang datang ke Tanah Melayu  dengan membantu dalam memastikan negara ini terus aman dengan matlamat ke arah memerdekakakan negara. Dengan cara ini secara langsung ia dapat menerapkan unsur-unsur patriotism dalam jiwa murid.

Pendedahan fakta-fakta berkaitan dengan Malaysia  yang asas amat sesuai diketahui murid melalui penerangan dan penjelasan guru bagi menyemai rasa menghormati dan menyayangi negaranya. Selaku seorang warganegara tentu sahaja perkara seperti nama Perdana Menteri dan YDP Agung Malaysia, nama-nama negeri di Malaysia, nama bandar-bandar utama, bunga dan lagu rasmi kebangsaan, kaum-kaum yang terdapat di Malaysia dan sebagainya perlu diketahui. Amat malang andai perkara asas sebegini tidak diketahui oleh rakyat sedangkan dalam masa yang sama mengakui sebagai Malaysia adalah tanah tumpah darahnya!

Bagaimana mahu cintakan sesuatu kalau tidak mengenalinya? Jadi memang wajar subjek ini diketengahkan kepada murid disamping memastikan ilmu dan nilai-nilai yang diterapkan itu terserap kekal di minda dan hati murid supaya jiwa mereka sentiasa subur dalam mendokong Malaysia untuk terus kekal aman dan sejahtera.

1 ulasan:

emi nizam berkata...

rupe2nye subjek ni x jd d wujudkan di skola...juz ia diterapkan dlm subjek2 yg sdia ada...menurut sumber d kementerian, bahagian buku teks, kos yg besar n mahal untuk menerbitkan buku teks untuk subjek ni menjadi masalahnya..erm..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.: Search Anything Here :.