Carian Daripada Blog Ini

Ahad, April 10, 2011

KOMUNIKASI DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN


KOMUNIKASI DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN


DEFINISI
*      Satu proses antara perorangan yang melibatkan proses penghantaran dan penerimaan simbol-simbol yang bermakna di mana pertukaran idea, maklumat dan pendapat berlaku, atau;
*      Proses di mana seseorang, kelompok atau organisasi (pengirim) mengirimkan beberapa informasi (mesej) kepada seseorang, kelompok atau organisasi yang lain (penerima).

KEPENTINGAN
*      Membantu ahli organisasi mencapai objektif kendiri dan juga organisasi,
*      Mengimplimentasi dan memberi maklumbalas kepada perubahan dalam organisasi,
*      Mengkoordinasikan aktiviti organisasi dan terlibat dalam semua tingkahlaku organisasi. (contoh: sekolah).
*      Dalam konteks organisasi pendidikan, komunikasi penting dalam proses bagaimana pihak sekolah berkongsi informasi dan pengalaman dengan pihak atasan, guru-guru, ibubapa dan murid-muridnya serta sebaliknya.

JENIS KOMUNIKASI
*      Komunikasi Formal: Mesej yang disebarkan berkaitan dengan pekerjaan rasmi di dalam organisasi – komunikasi mengikut tingkat hierarki dalam organisasi.
*      Komunikasi Informal: Mesej yang disebarkan tidak rasmi, diluar kegiatan formal organisasi-komunikasi terpisah dari struktur formal dan tidak mengikut tingkat hierarki.
*      Nota: Organisasi yang berjaya mengamalkan sebuah jaringan komunikasi yang bersifat formal dan informal serta terbuka.

BENTUK-BENTUK KOMUNIKASI
*      Atas ke bawah
         -        Pihak atasan ke sekolah: s/pekeliling, mesyuarat, dll
-        Pengetua/GB kepada guru/staf: memo, perbualan,        mesyuarat, buku panduan, poster, daftar senarai, papan buletin, dll
*      Bawah ke atas
         -        Sekolah ke pihak atasan: surat rasmi, laporan tahunan, mesyuarat
         -        Guru/staf kepada GB: Laporan, perbualan, mesyuarat

*      Interaktif (mendatar)
         -        Elektronik
         -        Antara rakan sejawat
         -        Mesyuarat jabatan
         -        penyelarasan kerja
         -        Penyelesaian masalah atau konflik
         -        Perkongsian maklumat/pengetahuan/kemahiran

KOMUNIKASI DI SEKOLAH
*      Komunikasi di sekolah boleh dilihat dari 5 aspek utama hubungan:
         (1) Sekolah - masyarakat/ ibubapa.
         (2) Ketua - guru/ staf
         (3) Guru-murid
         (4) Guru-guru
         (5) Murid-murid

SALURAN KOMUNIKASI
*      Pelbagai saluran/teknik komunikasi dilaksanakan GB:
         -        Formal dan tak formal saling melengkapi
         -        Lisan dan bukan lisan perlu selari
         -        Komunikasi lisan
         -        membuat/menjawab panggilan telefon
-        mengeluarkan arahan kepada guru/ pelajar: laporan bertulis-  notis; memo, taklimat, dll.
         -        bermesyuarat
         -        surat menyurat
         -        mencerap pengajaran guru
         -        pebincangan dengan guru/ibubapa/pelajar
         -        perhimpunan

HALANGAN KOMUNIKASI EFEKTIF
*      Gangguan fizikal, ch. kebisingan
*      Masalah semantik, ch. tanggapan/terjemahan/tafsiran berbeza
*      Ketiadaan maklum balas
*      Pengaruh atau kesan status, ch. takut kepada bos, mengampu
*      Perbezaan bahasa
*      Keemosian, ch. tokok tambah, olahan
*      Komunikasi tak tekal
*      Kecurigaan, prasangka.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.: Search Anything Here :.