Manusia memerlukan makanan, pakaian dan tempat tinggal
dalam kehidupan mereka. Apalah maknanya kalau seseorang itu mempunyai pakaian tetapi
tiada makanan? Atau mempunyai tempat tinggal tetapi tiada pakaian? Atau
mempunyai pakaian tetapi tiada tempat tinggal? Jika salah satu daripada
perkara-perkara ini tiada ini bermakna kehidupan seseorang manusia tidak
lengkap kerana ia merupakan asas dalam meneruskan kehidupan.
Namun ada yang mengandaikan dalam
dunia moden ini tidak cukup hanya sedakar memiliki makanan, pakaian dan tempat
tinggal. Mengapa, ada perkara lainkah yang menjadi keperluan dalam hidup? Kalau
tiada sesuatu selain daripada tiga perkara ini akan terjejaskah kehidupannya?
Mungkin ya, dan mungkin tidak. Ia
berikutan keinginan antara manusia dengan manusia itu berlainan. Keperluan asas
yang sama tiada sesiapa pun dapat menafikannya. Tetapi dalam masa yang sama ada
juga perkara-perkara lain yang menjadi keperluan dalam kehidupan seseorang
selain daripada tiga perkara asas yang disebutkan. Mungkin ianya bergantung
kepada corak kehidupan dan situasi mengikut latar belakang diri, kerjaya,
suasana masyarakat dan pelbagai faktor lain yang menyumbang kepada
ketidak-samaan perkara-perkara yang menjadi sesuatu yang perlu dalam kehidupan.
Bahkan keperluan turut diertikan sebagai sesuatu yang harus dimiliki dengan
sekadar yang ada bagi urusan berkaitan kehidupan.
Bagaimana dengan perkara-perkara
lain? Tidak pentingkah untuk dimilki dalam kehidupan? Perkara-perkara lain pula
dianggap sebagai perkara kehendak dalam kehidupan di mana ia sekadar untuk
memberi keselesaan dan kemudahan terhadap diri seseorang. Tanpa adanya perkara-perkara
kehendak selain tiga yang asas, ia tidak menjejaskan kehidupan seseorang.
Kehendak yang menjadi kefahaman
orang rata-ratanya adalah bersifat subjektif. Dengan adanya perkara-perkara
kehendak itu kehidupan seseorang itu akan lebih sempurna dan lengkap. Namun,
tanpa perkara-perkara kehendak itu tidak bermakna dirinya akan terjejas dalam
meneruskan kehidupan. Cuma kemungkinan akan menghadapi kesukaran dalam melalui
kehidupan sehariannya .Boleh juga dikatakan kehendak itu merupakan sesuatu yang
dimiliki dengan kadar yang lebih daripada perlu.
Jika menyebut kenderaan sebagai
keperluan seseorang, mungkin ada yang bersetuju. Rata-rata setiap keluarga
tentu saja memilkinya. Ada yang berkenderaan untuk bergerak dari sesuatu tempat
ke tempat yang lain seperti ke tempat kerja atau pulang ke kampung. Namun apabila
menyebut jenis dan pilihan kereta dan MPV mahupun motorsikal dan sebagainya, ia
sebenarnya berkait rapat dengan kehendak. Jika daripada kalangan orang yang
berkemampuan tentu saja banyak pilihan boleh disenaraikan sebelum memiliki
berbanding orang yang kurang berkemampuan. Namun mereka juga memerlukan kenderaan
lalu memilih kenderaan yang sedakar mengikut kemampuan diri untuk memenuhi
tuntutan keperluannya.
Hatta kepada kepada kanak-kanak pun,
jika perlu baginya sebuah basikal untuk ke sekolah kerana tiada perkhidmatan
bas sekolah ditempatnya, maka ia juga menjadi satu keperluan untuknya. Di sini
kita dapat melihat berkehendakkan untuk memiliki kenderaan itu menjadi satu
keperluan mengikut situasi dirinya.
Jika melihat perkara asas dalam
kehidupan setiap manusia, makanan yang menjadi keperluan itu juga boleh menjadi
sesuatu yang dianggap kehendak. Ini berlaku apabila wujud keinginan yang
melampaui tahap keperluan seseorang dalam soal makanan. Ia berikutan tujuan
mendapatkan makanan adalah untuk memberi kesihatan kepada tubuh badannya dengan
mengikut kadar yang secukupnya.
Begitu juga dengan berpakaian.
Keperluannya adalah untuk menutup anggota badan tanpa mengira jenis kain, warna
dan potongannya. Ia menjadi kehendak apabila pakaian yang diingini itu melebihi
dari apa yang sepatutnya dari sekadar perlu.
Tidak kurang juga dengan tempat
tinggal. Matlamatnya adalah untuk berlindung. Tetapi ia jadi sesuatu yang
dianggap kehendak apabila rumah yang dimiliki itu mempunyai bermacam-macam
kelengkapan rumah yang dilihat semua kelengkapan itu dapat membuat kehidupannya
lebih selesa dan sempurna.
Maka jelas kelihatan setiap manusia
itu mempunyai keperluan dan kehendaknya yang tersendiri. Walau apapun makna
sesuatu keperluan kepada seseorang pastinya ia menjadi satu kemestian bagi
manusia untuk memiliki sedangkan pada manusia lain ia bukanlah sesuatu yang
perlu dalam kehidupannya.
Berkehendak kepada seuatu itu tidak
pula menjadi kesalahan, namuin pastikan ia tidak melampaui batas sekaligus
mewujudkan sikap suka membazir selain bermegah-megah dengan apa yang dimiliki.
Ini kerana Allah mengutuk orang-orang yang membazir dalam firmannya melalui
surah al-Israk, ayat 27 yang bermaksud, “Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah
saudara-saudara Syaitan dan Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya.”
Kita sedia maklum bahawa Islam melarang keras umatnya mengamalkan cara hidup suka
membazir dalam semua urusan kehidupan kita termasuk urusan yang berkaitan
dengan perbelanjaan harta, pengurusan masa dan penggunaan tenaga.
Perbuatan membazir merupakan satu tabiat buruk manusia yang sering terjadi apabila
mereka dikurniakan rezeki atau nikmat yang banyak. Mereka seolah-olah lupa
bahawa rezeki yang diperolehi itu sebenarnya kurniaan Allah S.W.T. Mereka
menggunakan rezeki tersebut secara tidak wajar dan bukan pada tempat yang
sepatutnya.
Ingatlah, apa yang dimiliki itu
bukanlah hak mutlak baginya kerana semua itu tentu saja kurniaan daripada Tuhan
yang Maha Penyayag dalam memberikan secebis nikmatnya kepada setiap diri
manusia. Jika Dia mahu menarik semula apa yang dimiliki oleh seseorang mudah
saja baginya. Jalan yang terbaik adalah bersederhana dalam kehidupan termasuk
dalam aspek pengurusan perbelanjaan. Di dalam surah al-Furqan, ayat 67 Allah
menggalakkan manusia untuk hidup bersederhana melalui berfirmannya yang
bermaksud, “dan mereka yang apabila
membelanjakan harta mereka tidak melampaui batas (tidak boros) dan tidak pula
bakhil, tetapi (sebaliknya perbelanjaan mereka dalam keadaan betul dan
sederhana antara kedua-dua cara (boros dan kedekut).”
Jadi, tugas sebagai manusia yang
menjadi hamba-Nya tidak lain hanyalah menzahirkan rasa syukur ke atas setiap
kurniaan-Nya. Kepada orang yang sentiasa bersyukur Allah telah menjanjikan
sesuatu kepada mereka melalui firmannya di dalam al-Quran pada surah Ibrahim,
ayat 7 yang bermaksud: "Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhan kamu
memberitahu kepada kamu, sekiranya kita bersyukur Aku akan menambahkan
(nikmat-Ku) kepada kamu tetapi sekiranya kamu mengingkari (nikmat-Ku) maka
sesungguhnya azab-Ku sungguh pedih."
____________________________________________________________________
Artikel ini merupakan olahan semula untuk dihantar bagi menyertai pertandingan menulis tazkirah daripada artikel dahulu, Timbang tara antara keperluan & kehendak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan