Carian Daripada Blog Ini

Ahad, April 10, 2011

8 TERAS DASAR PEMBANGUNAN MODAL INSAN


MODAL INSAN DALAM PSM

Definisi:

Pembangunan modal insan didefinisikan sebagai suatu cara untuk mengenal dan mengkategori kemahiran dan kebolehan orang yang diguna dalam pengambilan pekerja dan dalam hal lain, mereka memberi sumbangan kepada pembangunan negara. Menurut perspektif mereka, mereka begitu memberi fokus kepada pembangunan sumber manusia dari sudut pengetahuan dan kemahiran tertentu yang dapat memberi pulangan kepada ekonomi sesebuah organisasi atau masyarakat.

Persoalan modal insan dalam konteks pembudayaan ilmu dapat dikesan dalam Falsafah Pendidikan di Malaysia iaitu suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat, dan negara.


Kepentingan Modal Insan:
“Untuk membangunkan modal insan, kita mahu memberi ilmu pengetahuan yang secukupnya, kita mahu mendidik mereka menjadi bangsa yang berpekerti mulia, mempunyai hemah yang tinggi, berjiwa besar, cintakan negara dan mereka mempunyai kekuatan jasmani dan kekuatan rohani.



Sebanyak lapan teras Dasar Pembangunan Modal Insan yang telah digariskan iaitu:

1.     Melaksanakan penambaikan serta komprehensif terhadap sistem penyampaian pendidikan dan latihan.
2.     Memperkasa sekolah kebangsaan untuk menjadi sekolah pilihan utama rakyat Malaysia bagi meningkatkan perpaduan negara. Untuk tujuan ini, subjek bahasa Mandarin dan Tamil akan diperkenalkan.
3.     Melaksanakan langkah bagi merapatkan jurang prestasi di antara sekolah luar bandar dan bandar termasuk menggantikan semua sekolah daif bagi menyediakan persekitaran pengajaran dan pembelajaran yang lebih kondusif serta menempatkan guru berpengalaman di sekolah luar bandar.
4.     Mewujudkan universiti bertaraf antarabangsa dan memastikan pendidikan dan latihan di peringkat tertiari memenuhi keperluan majikan.

5.     Menyediakan lebih banyak peluang dan akses kepada pendidikan latihan dan pembelajaran sepanjang hayat (lifelong learning) yang berkualiti di semua peringkat.

6.     Membina masyarakat yang inovatif dengan keupayaan sains dan teknologi yang kukuh dan memiliki kemampuan memperoleh dan menggunakan pengetahuan.
7.     Memperkukuh perpaduan nasional dan membangunkan masyarakat yang mempunyai perspektif progresif, sistem nilai yang boleh diteladani dan budaya mengutamakan prestasi tinggi serta menghargai tradisi dan warisan.
8.     Memperluas dan memperkemas forum perbincangan dan perundingan antara kerajaan, sektor swasta, ibu bapa dan masyarakat dalam pembangunan modal insan

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Neat blog! Is your thеme custom mаde oг diԁ you doωnloаԁ іt from somewherе?
Α deѕіgn liκe уοurs wіth а few sіmple aԁjustements would rеallу maκе my blog stand оut.
Ρlеаse let mе knоw wheгe yοu got your desіgn.
Kudoѕ

Reѵіеw my blοg post SEOPressor

Tanpa Nama berkata...

It's perfect time to make some plans for the longer term and it is time to be happy. I'ѵе learn thіs submit and if I could I wish to counsel you fеw fascinating iѕѕuеs or advice.
Ρerhaps you can ωrite subsequent aгticlеѕ relаtіng to this аrticle.
I deѕіre to reaԁ еven morе
things about it!

Alѕo visit my ωeb blοg ..
. Get blogs plugin

Tanpa Nama berkata...

Thаnk you for everу other fаntastiс
poѕt. Wherе elѕe may just
anyone get thаt kind οf information in such a ρеrfect mаnner of writing?
I've a presentation subsequent week, and I'm οn the look
for such informatiοn.

Stoр by my blog ... SEOPressor V5 review

Tanpa Nama berkata...

WOW juѕt whаt I ωаs looking for.

Came here by searching for rg3 wedding

my web site :: wedding Dresses

Tanpa Nama berkata...

Outstandіng queѕt theгe. What oссurгed after?

Take care!

My wеbsіte :: SEOPressor

Tanpa Nama berkata...

I for all time emaileԁ this web site post page tο аll my frіendѕ, becаusе іf
like to rеаd it aftеrwаrd my lіnks ωill too.


Ϲhеck оut my blog post - Get Wordpress Plugin

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.: Search Anything Here :.