Rabu, Februari 16, 2011

Dakwah Pakwe Untuk Makwe

 
 
Ini adalah dialog antara si pakwe dan si makwe..si pakwe telah menegur si makwe ni untuk pakai tudung dan baju tu leklok...kira sempurnakanla pakaian dia...tutup segenap aurat...akhirnya ni lah respon makwenye....

___________________________________________________

 
makwe-    "saya pun tahu syurga neraka, tapi janganlah PAKSA saya, saya tahulah nak urus diri, AWAK tu cakap kat saya, AWAK ingat awak tu HEBAT sangat ke, nak mengata2 kat saya, mak bapak saya pun xlarang, AWAK ingat awak ni siapa, syurga tu bukan HAK awak, duduk PAKSA pulak, tahulah saya jaga diri saya"


pakwe-    awak ingat awak tu da kebal sangat ke sampai berani sebut pasal hak..apa hak awak nak babitkan syurga neraka...Kenapa awak tak sebut saja 'allah tak ada pun nak hukum2 saya lagi selama ni'..saya cakap ni bukan nak menyibuk tapi da memang awak tak pandai nak uruskan diri awak ke arah syariat tuhan...boleh jadi awak lupa or terlupe ke..tu pasal lah saya beritahu awak ni..."

makwe-    "abeh tu awak tu dah cukup alim ke tu...sedap saja mengata kat orang, nabi tak ajar mengata org tau, dengan org yahudi pun nabi buat baik, kalau nak ajar org bukan dengan paksa2 macam ni"

pakwe-    "ello awak..bila pula saya mengata...kan ke saya cakap depan2 ni..lagipun ni jugak salah satu metod dakwah...cara hikmah selalu ada macam vdeo ni awak tak mahu ambil kesah..sekarang saya cakap direct awak kata nabi tak ajar pula...awak lupa ke..nabi kata Kalau nak tegur kesalahan org ada 3 cara...dan cara pertama adalah dengan lidah pecakapan pula tu...so...takkan cara ke 2 dengan bentuk fizikal baru awak nak sedar diri...tapi jika saya lemah iman tentu saja cara ketiga saya ambil..mendoakan kesejeahteraan awak dalam hati...tanpa awak ketahui.."


makwe-    "ooo awak ingat awak tu dah cukup alim ye sampai nak labelkan saya ni jenis tak ambil kisah, ewah-ewah...tu yang berlambak lagi kat luar sana lebih teruk awak diam saja..bukan saya tak tahu dosa pahala tapi saya tak adalah nak tunjuk alim macam awak tu"


pakwe-    "awak o awak...Kalau betul awak ambil kisah dengan apa yang saya cakap sure2 awak tak kisah bila saya cakp ni kan? so awak ni kisah ke tak kisah???..saya tak kisah lah Kalau awak tak mahu ambil kisah sekarang ..tapi kat 'sana' nanti jangan pula sebok2 nak babitkan saya tak ambil kisah dan tak beritahu awak masa kat 'sini'..saya tak hendak ambil kisah lagi masa tu...biarlah saya ambil kisah kat awak sekarang ni sebab awak kan kawan saya...sure2 lah saya ambil kisah...awak tak kisah kan.."


makwe-    "whoa..awak tak bolehlah suka-suka cakap macam tu..saya tahulah dosa pahala, cuma saya belum sedia lagi nak berubah,tak salah awak nak tegur tapi sebelum tegur tu awak kena kaji dulu latar belakang org yang awak nak nasihat tu, mana boleh terus kata macam tu"


pakwe-    "mengetahui belum tentu memahami...jadi awak patot bsyukur saya cakapkan ni untuk lebih memahamkan awak tentang apa yang awak sebenarnya memang da tau sebelum ni...syukurla awak ada saya untuk saya memahamkan awak kerana saya sangat memhami latar balkang awak lah saya nasihat awak..kebenaran tak boleh disekat2..tak boleh ditangguh2...kerana apa?...awak tau jawapannya bukan?.."
 
___________________________________________________________________________________
anda agak-agak kesudahannya apa? adakah si makwe tu insaf dan menerima kata-kata si pakwe tu..atau....dia tetap berdegil...atau...? adakah si pakwe ni akan terus meneruskan hubungannya dengan si makwe atau sebaliknya...? atau..atau....

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SALAM MESRA

Assalamualaikum w.b.t

Terima kasih atas kesudian berkunjung ke blog ini. Sejak akhir-akhir ini statistik menunjukkan adanya kunjungan dari pelawat-pelawat yang mencatatkan kekerapapan lawatan bagi sesetengah entri dalam blog ini. Kebanyakannya entri yang berkaitan dengan s]umber manusia, pengurusan organisasi dan seumpamanya. Siapa pun anda, plagiat merupakan sesuatu yang tidak beradab tanpa meminta izin terlebih dahulu dengan apa jua cara. Apapun, diharapkan agar mana-mana entri di dalam blog ini dapat memberi manfaat kepada anda.